Matkailukesä 2023 käynnistyy pikkuhiljaa Pirkanmaallakin. 100-jäsenisen Pirkanmaan Matkailu ry:n puheenjohtaja Elina Kivi sanoo, että maakunnan matkailuala toipuu pikkuhiljaa koronapandemian aiheuttaneesta hiljaiselosta. Hänen mukaansa kotimaisten matkailijoiden toimintatavat ovat kuitenkin muuttuneet. Lomailijat eivät tee enää päätöksiä tutustumiskohteista eivätkä yöpymispaikoista hyvissä ajoissa vaan viimetipassa.
Elina Kivi toteaa, että myös matkailuperspektiivistä tarkasteltuna Pirkanmaa on Suomi pienoiskoossa. Ylä-Pirkanmaa on verrattavissa ilmaston ja erämaisuuden puolesta Lappiin. Isot kauppakeskukset ovat samanlaisia vetonauloja kuin esimerkiksi Tuurin kyläkauppa. Dynamokaupunki Tampere on tarjonnaltaan ja mahdollisuuksiltaan kuin Helsinki. Maakunnan 23 kunnassa on määrällisesti paljon matkailualalle erilaisia palveluja tuottavia toimijoita. Pirkanmaan Matkailu ry:een kuuluu sata jäsentä.
– Yhdistys on sitä vaikuttavampi, mitä enemmän sillä on jäseniä. Toivotan kaikki alalla toimivat tervetulleeksi mukaan joukkoon.
Kivi muistuttaa, että Pirkanmaan Matkailu ry tekee yhteistyötä Visit Tampereen kanssa, jonka voimavarat ovat merkittävästi suuremmat kuin yhdistyspohjalla toimivan porukan resurssit. Visit Tampereen ja Visit Finlandin harteilla on eritoten kansainvälisten turistien houkutteleminen maakuntaan.
– Pirkanmaan Matkailu ry:n toiminta yhdistyksenä perustuu isosti vapaaehtoiseen työhön. Onneksi talkoohenki on varsin vahva. Työ kantaa hedelmää. Mutta yhdistyksen volyymit ja keinot ovat rajalliset.
Kivi on jututtanut johtamansa yhdistyksen jäseniä alkavan kesäkauden odotuksista.
– Hyvin selkeästi liki alan kuin alan yrittäjät nostavat keskeiseksi vaikuttajaksi kesän sään. Matkailijat seuraavat tarkasti sääolosuhteita, joten he reagoivat ja toimivat päätöksissään hyvin viimetippaisesti. Tämä on nykyään tyypillistä käyttäytymistä.
Kivi kertoo, että kulloisestakin säästä on tullut isoakin isompi asia.
– Monet majoitus- ja ohjelmapalveluja tarjoavat yrittäjät ovat havainneet, jos aurinko paistaa täydellä teholla, asiakkailla on kaikki erittäin hyvin. Ongelmia tai purnauksia ei ole nimeksikään asti.
– Jos on puolestaan huono sää. Aurinko on näkymättömissä, kuurot tiputtavat vettä ja lämpötila on alhainen, reklamoitavaa on huomiota herättävän paljon. Huomautuksia satelee herkästi jopa sellaisista asioista, joissa ei ole moitittavaa.
Kiven mukaan pienillä matkailuyrittäjillä olisi hyvä olla ennustajan lahjoja.
– Isossa kuvassa matkailijat ovat omaksuneet käytäntöjä, jotka ovat rajallisilla voimavaroilla toimiville pikkuyrityksille vaikeita. Varausajat ovat lyhentyneet, ja tapahtumien suosio on arvaamatonta. Toimiala soisi, että perinteinen lomapäivien suunnittelu ja ennakkovaraaminen palaisivat.
Elina Kivi tunnistaa, että valtakunnallinen saunabuumi sataa vahvasti myös Pirkanmaan laariin.
Tampere on Saunan pääkaupunki. Monet julkiset saunat ovat kestohittejä ja todellisia magneetteja kävijämäärien suhteen.
– Pirkanmaan Matkailu ry:n jäsenet kertovat saunapalvelujen kasvavasta kysynnästä. Saunat liikuttavat jopa suuria ryhmiä.
Kivi toivoo, että saunatrendi jaksaisi kantaa, ja että se olisi vetovoimatekijä tulevaisuudessakin.
– Pirkanmaalla on varsin paljon erilaisia saunoja ja niihin liittyviä palveluja.
Pirkanmaan Matkailu ry:n jäsenyrityksistä suuriosa tarjoaa palveluja, jotka ovat vahvasti tekemisissä hyvinvoinnin ja luonnon kanssa.
– Esimerkiksi meillä Lempäälässä on satsattu kiitettävästi luontoliikuntakohteisiin. Kävijät arvostavat myös niiden maksuttomuutta.
Kivi muistuttaakin, että yksityisesti luontopalveluja tarjoavat yrittäjät ja yritykset eivät voi tuottaa tarjontaansa maksutta.
– Tietoisuuden vahvistaminen on monen kohteen haasteena. Pienten yritysten markkinointiresurssit ovat rajalliset. Markkinoinnin merkitys kylläkin tiedostetaan.
Kiven mukaan pirkanmaalaiset liikkuvat varsin kiitettävästi oman maakunnan sisällä.
– Kun matkalaiset saapuvat Tampereelle, he etsivät porukoilleen sopivia kohteita myös laajan maakunnan eri osista.
Kiven mielestä Pirkanmaan kuntien kesäkattaus on runsas. Muun muassa pitäjätapahtumat ovat keskeinen osa paikkakuntien tarjontaa.
Suomen Kesäteatteri esittää Irwiniä Apianiemen kesäteatterissa Valkeakoskella ja Maalaispoika oon -näytelmää Sappeen kesäteatterissa Pälkäneellä. Teatterinjohtaja Heikki Paavilainen odottaakin hyvää kesää.
– Tarkoitan, että säät lämpenisivät ja poutaantuisivat.
– Vaikka kesäteattereissamme niin näyttelijät kuin katsojat ovat katetuissa tiloissa, kyllä sääolosuhteet vaikuttavat varsin paljon yleisön määrään.
Paavilainen uskoo, että koronapandemian aiheuttama yleisökato on voitettavissa jo tänä suvena.
– Meidän esityksiemme ennakkovaraukset ovat nyt vuoden 2019 tilanteen mukaisia. Tämä on kannustavaa ja myönteistä.
Paavilainen iloitsee, että esimerkiksi länsirannikolta on saapumassa yhtenä päivänä Valkeakoskelle 850-jäseninen seurue 19 linja-autolla.
– Olemme laskeneet, että saisimme Apianiemen kesäteatteriin runsaat 30 000 kävijää ja Sappeen kesäteatteriin reippaat 10 000 katselijaa. Aika näyttää.
Tuottaja Jari Granholmin mukaan myös Taidekeskus Purnulla Orivedellä on alkavalle kesäkaudelle enemmän ryhmävarauksia kuin vuosi sitten.
– Tämä on kannustava ja myönteinen signaali. Odotamme vilkasta kesää.
Nyt järjestettävä näyttely on jo peräti 40. Purnun historiassa. Paikka on tunnettu, ja se on vetovoimainen.
Granholm kertoo, että Purnun kävijämäärä on vaihdellut kesästä riippuen 5 000 ja 7 500 vierailijan välillä.
– Meillä on taiteen lisäksi todella vetovoimainen savusauna. Se tarjoaa löylyjään kahdesti viikossa eli maanantaisin ja perjantaisin. Pääsylipulla pääsee myös savusaunan lämpöön. Sauna on osoittautunut todelliseksi valttikortiksi.
Muotiaisten lomamökkien isäntä Teuvo Hakanen ihmettelee tämänhetkistä mökki- ja rantaelämää rakastavien suomalaisten vähyyttä.
Hakanen vuokraa perinteisiä kesämökkejä, hulppeita huviloita ja luksusvilloja, jotka sijaitsevat eri puolella Viljakkalan vanhaa pitäjää Ylöjärvellä.
– Hiljaisuus ihmetyttää kovasti. Olen miettinyt, suuntaavatko suomalaiset tänä kesänä sankoin joukoin ulkomaille vai pelkäävätkö he jotakin, kun mökkivaihtoehdot eivät houkuta.
Hakanen markkinoi lomamökkejään itse, ja ne ovat saatavilla myös Mökkiavaimen kautta.
– Vuodet eivät ole veljeksiä keskenään. Näin se on mökkirintamallakin.
Hakanen on havainnut, että aiemmin käyneet, palaavat uudelleen. Hänen mukaansa vakioasiakkaiden määrä kasvaa.