Kunnanhallitus toimii kuin kumileimasin

Tarkastuslautakunta on kunnanvaltuuston valitsema toimielin, joka vastaa kunnan hallinnon ja talouden tarkastuksesta. Kuntalain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa. Tarkastuslautakunta valvoo viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja raportoida tilanteesta valtuustolle.

Tarkastuslautakunnassa on viisi jäsentä, joista valtuusto valitsee lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Tilintarkastusyhtiö BDO Oy:n edustaja toimii lautakunnan sihteerinä ja asiantuntijana. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat osallistuneet Pirkanmaan kuntien tarkastuslautakuntien puheenjohtajiston kokouksiin. Ensi vuonna kokousjärjestelyistä vastaa Lempäälä.

Kuntalain mukaan kunnan toiminnan valvonta jakautuu ulkoiseen ja sisäiseen valvontaan. Ulkoinen eli tarkastuslautakunnan suorittama tarkastus arvioi, miten kunta on onnistunut tehtävässään, tavoitteissaan ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista. Tarkastuslautakunnan suorittama arviointi on jälkikäteisarviointia. Ulkoinen tarkastus arvioi strategisiin toimenpiteisiin peilaten, miten kunta on onnistunut tehtävässään ja tavoitteissaan.

Arviointikertomuksen laadinnassa tarkastuslautakunta arvioi melko tarkkaan myös tilinpäätöksen, koska sieltä löytyvät lähes kaikki keskeiset strategiat, tavoitteet, mittarit ja toteutumat, joita arviointikertomuksessa arvioidaan. Tarkastuslautakunnan on myös arvioitava, ovatko kunnanhallituksen antamat vastaukset ja toimenpiteet arviointikertomuksiin toteutettu myös käytännössä.
Sisäisen tarkastuksen tarkoituksena on varmistaa, että organisaation toiminta on tavoitteiden, päämäärien ja toimintaperiaatteiden sekä säädösten ja määräysten mukaista.

Kunnanhallitus vastaa kokonaisvaltaisen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä. Sisäinen valvonta on johtamisen apuväline, jolla pyritään toiminnan tuloksellisuuden ja jatkuvuuden varmistamiseen, kirjanpidon ja informaatiojärjestelmien luotettavuuden varmistamiseen, henkilöstön työhyvinvoinnin ja työtyytyväisyyden kehittämiseen, virheiden tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn, riskien hallitsemiseen sekä huolelliseen taloudenhoitoon.

Sisäinen arviointi ja valvonta ei kunnassa toimi niin kuin sen pitäisi. Arvioinnissa täytyisi sisäistää mitä, miksi ja miten sisäisen arvioinnin toimintoja pitäisi arvioida. Ongelmana on myös se, ettei sisäiselle arvioinnille ole olemassa sopivaa arviointimallia.

Riippumattomuuden toteutumiseksi ulkoisella ja sisäisellä tarkastuksella on oikeus saada salassapitoa koskevien säännösten estämättä kunnan toimintaan kohdistuvien tarkastustehtävien edellyttämät tiedot ja asiakirjat, kuulla tarvittavia henkilöitä sekä päättää itsenäisesti tarkastus- ja konsultointitehtävistä sekä niiden kohdentamisesta kunnan toimintaan kuntalain 6 § määrittelyn mukaisesti.

Valitettavasti kunnassa ei tällä hetkellä toimita näin. Epäkohta vaikeuttaa usean lautakunnan toimintaa. Lempäälässä kuten monessa muussakin kunnassa niin sanottu poikkihallinnollinen johtaminen ei toimi. Poikkihallinnollinen johtaminen tarkoittaa kunnan viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden välistä yhteistyötä. Kaiken kunnassa tapahtuvan viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden välisen johtamisen, toiminnan ja tekemisen täytyisi olla avointa, rakentavaa ja toisia kunnioittavaa yhteistyötä.

Tehtyjen arviointien ja havaintojen perusteella Lempäälän kunnan toiminnot ovat mielestäni pääosin hyvässä kunnossa. Parannettavaa löytyy johtamisesta ja henkilöstön työtyytyväisyyden kehittämisestä.

 

Esko Ruottunen

kunnanvaltuutettu (ps.)

tarkastuslautakunnan pj.