Kirsi Kunnaksen runojen innoittama Runo-olohuone aukeaa Ideaparkiin

PiiPoon Runo-olohuoneessa uppoudutaan runoihin. Kuva: Katriina Nylund/ Kulttuurikeskus PiiPoo

Lempäälän Ideaparkissa sijaitsevassa kulttuurikeskus Piipoossa avautuu lauantaina 24. helmikuuta Runo-olohuone -näyttely.

Kirsi Kunnas 100 -juhlavuoden näyttely pohjautuu Kunnaksen rakastettuihin lastenrunoihin ja Jani Ikosen kuvituksiin runoantologiasta Haitulan taikahattu (WSOY 2024).

Lue myös: Kulttuurikeskus PiiPoolle huomattava apuraha: hankkeessa juhlitaan Kirsi Kunnaksen runoutta

Näyttelyssä runoihin uppoudutaan lukemalla, kuuntelemalla, leikkimällä ja itse tekemällä. PiiPoon taidekasvattajien, taiteilijoiden ja asiantuntijalasten yhteistyönä on syntynyt mittakaavoilla ja sanoilla leikittelevä maailma, jonka sisällöt sopivat erityisesti 0–10-vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen.

Näyttely on avoinna lauantaisin ja koulujen loma-aikoina 15. helmikuuta 2025 asti Lempäälän Ideaparkissa. Näyttelyyn ja työpajoihin on vapaa pääsy.

 

Runo-olohuone on osa Kulttuurikeskus PiiPoon koordinoimaa juhlavuoden Lasten runovallankumous -hanketta, joka Kunnaksen elämäntyön innoittamana kutsuu tutustumaan lastenrunouteen ja juhlimaan jokaiselle kuuluvaa lukuiloa Suomen kaikissa kunnissa.

Runo-olohuone-näyttely toteutetaan tapahtumissa, lastenkulttuurikeskuksissa, kirjastoissa ja kulttuuritiloissa ympäri Suomen vuosina 2024-25. Toteutukset eri puolilla Suomea pohjautuvat PiiPoon näyttelyyn ja juhlavuoden osana koostettuun näyttelymateriaaliin.

– PiiPoon näyttely on saanut innoituksensa Kirsi Kunnaksen ajattelusta, jossa kieli ja ihmisen identiteetti kuuluvat yhteen. Huumori, tarkkanäköisyys ja kuritonkin kielellä leikkiminen olivat Kunnaksen lastenrunouden kulmakiviä, toteaa Kulttuurikeskus PiiPoon toiminnanjohtaja Pilvi Kuitu tiedotteessa.

Runo-olohuoneen sisältöjä on ideoitu lasten asiantuntijaryhmä Väriläiskän kanssa. Väriläiskä-toiminta on osa PiiPoon laajempaa lasten osallisuutta ja kulttuuristen oikeuksien toteutumista tukevaa kehittämistyötä ja ajattelua, jossa lapset ovat taiteellisia toimijoita ja heidän ajatuksensa otetaan vakavasti, mutta ei ryppyotsaisesti.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?