Päällystystöitä tehdään tänä kesänä Pirkanmaalla poikkeuksellisen paljon – Asfalttikoneet tulevat myös Lempäälän kolmostielle ja Vesilahteen

Pirkanmaalla tehdään kesällä poikkeuksellisen paljon päällystystöitä. Kuva: LVS-arkisto/Joonas Leskinen

Pirkanmaan teillä tehdään tulevana kesänä aiempia vuosia enemmän päällystystöitä, tiedottaa ELY-keskus. Pirkanmaalla päällystetään tulevana kesänä noin 230 ajoratakilometriä maanteitä ja noin 15 kilometriä jalankulku- ja polkupyöräväyliä.

Päällystemäärät kasvavat viime vuoteen nähden kaksinkertaisiksi, sillä eduskunta osoitti Pirkanmaalle korjausvelan hillitsemiseksi lisärahoitusta 20,5 miljoonaa euroa.

Teitä päällystetään useammassa kohteessa myös Lempäälässä ja Vesilahdessa.

Uutta asfalttia Lempäälässä saa valtatie 3 Sääksjärven ja Ideaparkin välisellä osuudella. Päällystystöiden ylläpitovastaava Tomi Keisala Pirkanmaan ELY-keskuksesta kertoo, että valtatie 3:lla Lempäälässä on useampikin päällystyskohde, mutta niistä osan sijainti tarkentuu kevään mittausten jälkeen.

– Vilkkaan tieverkon osuuksilla kohteita saatetaan hiukan muuttaa sen mukaan miltä huhtikuussa tehtävät uramittaukset näyttävät. Alemman verkon rakenteenparannuskohteilla toukokuussa tehtävät kantavuusmittaukset vaikuttavat taas toimenpidevalintaan, mutta kohteiden sijainnit sinänsä pysyvät samoina, Keisala sanoo.

Päällystyksiä tehdään Keisalan mukaan pääosin kahdella eri työmenetelmällä, jolloin myös toteutusaikataulut ovat erilaiset.

Päällyste valtatie 3:lla tehdään joko uusimalla päällystelaatta tai niin sanotulla remixer-uusiopäällysteellä. Remixer-päällysteessä vanha päällyste kierrätetään kokonaan ja mukaan lisätään uutta asfalttia.

 

Vesilahden alueella päällystystöitä tehdään kahdella tieosuudella: Sastamalan Stormin ja Rämsööntien (maantie 301) välillä sekä Koskenkyläntiellä (maantie 2985).

Koskenkyläntielle aiotaan tehdä lisäksi perusteellisempi rakenteen parantaminen.

– Maantien 301 ja maantien 2985 osalta muutokset ovat vielä mahdollisia, sillä urakoita kilpailutetaan alueellisina kokonaisuuksina ja se työ on vielä kesken, mutta alustavasti maantiellä 301 on tarkoitus toteuttaa korkeintaan kaksi tieosuutta ja maantien 2985 osalta koko tie, Tomi Keisala kertoo.

– Molemmille teille päätyömenetelmä on sekoitusjyrsintä ja kaksi päällystelaattaa, hän sanoo.

Tietyöt vaikuttavat tienkäyttäjiin. Tulevana kesänä odotettavissa on poikkeavia liikennejärjestelyjä ja kaista- ja nopeusrajoituksia.