Tämän lehden pääkirjoitus hairahtui kuumana vellovaan populismiin yksityisautoilun kallistumisesta. Teema on ollut erityisesti opposition agendalla kesäkuusta 2019 alkaen. Pelottelusta huolimatta polttoaineveroa on nostettu vain kerran 1.8. 2020 n. 6,5 snt/l ja suomalaisen keskimääräisellä ajomäärällä se lisäsi ajokuluja 5 e/kk ja sen voi eliminoida ajamalla n. 25 km kuukaudessa vähemmän. – Jokainen hallitus 2000-luvulla on korottanut p-aineveroja, mukana myös keskeiset oppositiopuolueet. Suurimman korotuksen teki Kataisen/Stubbin hallitus 2011–2014 yhteensä 10,5 snt/l.
Edellinen hallitus (Sipilän) linjasi keväällä 2017, että liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Se ei siis ole tämän hallituksen keksintöjä. Vähennyksen keinovalikoimassa olisi kaikki muu, paitsi verojen ym. korottaminen.
SOK:n ja ST1 -ketjujen omistama jakeluketju NEOT Oy pelotteli lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriölle, että biopolttoaineiden sekoitusvelvoitteen lisäys nostaa polttoaineiden hintaa rajusti (jopa 70 snt). Ettei vaan olis ”oma lehmä ojassa” ? – Tämä on saanut aikaan valtaisan ”haloon” ts. vastareaktion, mikä on hyvin ymmärrettävää. Mutta sitä en ymmärrä, että vastuuttomasti pelotellaan ihmisiä ilman totuuspohjaa mm. Lapin Kansassa ja nyt tämän jakeluketjun synnyttämä suuri keskustelu.
Uusiutuvien biokomponettien osuus polttoaineesta lienee nyt n. 20% ja se on tehnyt Nesteestä maailman johtavan uusiutuvien polttoaineitten tuottajan.
Mikä on sekoitusvelvoitteen lisäyksen kustannusvaikutus pitkällä tähtäyksellä? Esim. Pöyry ja VATT arvioivat vuonna 2018 että se olisi keskimäärin 7 snt/litra, ehkä jopa negatiivinen vuoteen 2030 mennessä!
Tämän vuoden tammikuussa dieselin hinta oli 1,36 ja samalla huoltoasemalla Pirkkalassa hinta oli 9.1. 2020 1,47. Ero tämän vuoden eduksi 11 snt/l, vaikka sisässä oli se kuuluisa korotus. Vuoden aikaiset hintavaihtelut selittyy tietysti raakaöljyn hintamuutoksilla. Viime keväänä tynnyrihinta oli n. 13 USD ja nyt helmikuussa 65 USD. Viimeisin tankkaukseni oli edelleen 2 snt/l alle vuoden takaisen.
Suomen Keskustan entinen ja nykyinen pj. vara pj. ja eduskuntaryhmän pj. ovat sanoneet selkokielellä, että polttoaineiden hintoihin ei tule korotuksia tällä hallituskaudella.
Mikko Kärki
Vanhalla dieselillä ajeleva