Kahvila Siiri tunnetaan parhaiten korvapuusteistaan, kauniista järvimaisemasta ja tunnelmallisesta kahvilarakennuksesta, joka rakennettiin yli 120 vuotta sitten kesähuvilaksi. Kahvilan omistajalla, Leena Soinilla, on tullut täyteen lähes viisi vuotta yrittäjänä Lempäälässä, ja nyt kahvilassa odotetaan innolla tulevaa kesää.
– Viime kesä oli kaikkien aikojen vilkkain, toivottavasti myös tämä kesä menee samalla lailla, Soini sanoo.
Vallitseva pandemiatilanne vaikeuttaa kuitenkin vielä jonkin verran kahvilan kesäsuunnitelmien laatimista. Leena Soini haluaisi järjestää konsertteja, mutta koronarajoitusten takia hän ei uskalla lyödä mitään lukkoon. Ainakin yksi keikka on jouduttu jo perumaan.
Soini ajattelee kuitenkin optimistisesti ja luottaa sekä paikallisiin kanta-asiakkaisiin että muualta tuleviin turisteihin.
– Kotimaan matkailu on meikäläisille etu, hän toteaa.
Kahvilassa on myös tarkoitus lisätä ulkopaikkojen määrää ja tehdä pihasta asiakkaille viihtyisä paikka. Tätä varten Leena Soini sai apua toiselta paikalliselta yrittäjältä, Pihastamolta, kun kahvilan piha siivottiin ja istutettiin talkootunnelmassa keskellä kaatosadetta.
– Yrittäjä kyllä ymmärtää toista yrittäjää tässä maailmantilanteessa, Soini sanoo kiitollisesti.
Koronavuosi onkin kokonaisuudessaan ollut raskas, ja Leena Soini kertoo viettäneensä unettomia öitä, koska kauppa ei käynyt. Kahvila oli sekä vuoden 2020 että 2021 keväiden aikana kiinni.
Aika käytettiin kuitenkin hyväksi, ja sulkujen aikana muun muassa pestiin ikkunoita, maalattiin lattiaa ja tehtiin muita korjaustöitä. Viikonloppuisin asiakkaille tarjoiltiin kahvia ja pullaa pienestä kuistikioskista.
Nyt kun kahvilan ovet voivat olla auki, asiakkaita riittää taas kahvilan jokaisessa huoneessa. Leena Soini kertoo, että Kahvila Siirin alkutaipaleella hän kohtasi kuitenkin jonkin verran epäilyksiä menestymisestä, koska kahvila sijaitsee syrjässä Lempäälän terveyskeskuksen takana.
– Terveyskeskuksen kauhea takapiha on ehkä jopa etu, koska sen jälkeen aukeaa tämä kaunis näkymä, hän sanoo naurahtaen.
Soinin mielestä usko omaan tekemiseen on ollut avain menestykseen. Kun hän itse nauttii ympäröivästä tilasta ja toiminnasta, viihtyvyys välittyy myös asiakkaille. Hän esimerkiksi tekee omin käsin kukkakimput asiakaspöytiin.
– Ihmisille hyvän mielen ja kokemuksen tarjoaminen on se juttu, ja pienilläkin asioilla on tässä paljon merkitystä, Leena Soini summaa.