Kun kunta kasvaa kokoluokasta toiseen, on pakko muuttaa autojen pysäköintisysteemeitä. Enää ei voi jättää autoa sen liikkeen eteen, jossa asioi. Ei ainakaan kadun varteen. Jos joku vielä muistaa: perjantaisin klo 15 jälkeen kuntakeskus on toisinaan ollut niin täynnä kylällä asioivien autoja, että ajopelejä on riittänyt pientareille, nurmikoille ja kaikkiin kiellettyihin paikkoihin.
S-marketin iso piha on ollut monen pelastus. Siksikin, että siellä on ruokakaupan lisäksi posti, apteekki ja Alko. Täytyy lisätä, että Ässän pihan uudelleenjärjestely ja poisajon järkevöittäminen on parantanut tilannetta sillä parkkikentällä. Paras mahdollinen järjestely ei vieläkään ole, mutta nyt sentään parkista pois kääntyviä autoja ei syötetä tulijoiden eteen. Ja kaupan pysäköintialueella voi jo turvallisesti kävellä.
Halkolannotkon hiekkakentällä ei kukaan parkkeeraa. Joskus hiekkakentän avaamisen jälkeen siellä näki ennätykselliset kaksi autoa, enää ei sitäkään. Parkkialueeksi kenttä on psy6kologisesti keskentekoinen ja liian kaukana asiointipisteistä.
Kirkkotori on aina täynnä. Sille parkkeeraamisen kokee voitoksi, jo pelkästään kulttuuriympäristön takia. Tekee mieli tunnustella kirkkomaan kiviaitaa ja hevosille tarkoitettuja rautarenkaita.
Matkustuksen ja työssäkäyntiliikenteen kannalta Lempäälä-talon parkkikerrokset ovat avainasemassa. Jos tutkiskelen omaa mieltäni, sen käyttöä rasittavat kokemukset Tampereen parkkitaloista. Niissä kun maksaminen oli vielä jokin aika sitten tehty mahdottoman hankalaksi. Joka paikassa tyrkytettiin puhelinsovellusta, jota en halunnut ottaa käyttöön. Niinpä sitten kävelemään edestakaisin, naputtelemaan rekkaria ja näpyttelemään pankkitunnusta. Hintakin on joissain parkkitaloissa ihan parahultainen: lentokenttäparkkia vastaava.
Siksipä aluksi välttelin Lempäälä-taloon parkkeerausta, Tampereen kokemusten perusteella. Hain kaikkia ilmaispaikkoja Lempäälä-talon läheltä. Kadun varresta ja joskus luvattomasti Mantun pihalta asti. Myönnän syyllisyyteni.
Kunnes kerran oli niin kiire, että ajoin suoraan Lempon Parkkiin ja päätin ratkaista maksamisen pulmat vasta jälkikäteen. Lopputulos muutti suhtautumiseni. Ilmeni, että auton rekkari luetaan sisään ajettaessa. Mitään lappua ei tarvitse hakea. Maksaessa kone kysyy rekkaria ja kolmen kirjaimen naputtelun jälkeen tarjoaa koko rekisterinumeroa. Sen hyväksymisen jälkeen näytät yksinkertaisesti lähimaksua. Ja operaatio on siinä. Neljä sekuntia. Sen kun kävelet suoraan autolle ja ajat pois. Jos asioit kunnassa, riittää, että ilmoitat rekkarisisi palvelukäytävän rouville ja saat tunnin ilmaispysäköinnin.
Hintakin on kohtuullinen. Siinä ei ole Tampere-lisää.
Telkäntaipaleen siltaa ei toistaiseksi voi käyttää, koska kuntakeskuksen rakentaminen on kesken. En siksi julistaisi minkäänlaisia arvioita kuntakeskuksen pysäköinnistä, ennen kuin kuntakeskuksen keskeiset korttelit molemmin puolin rataa on kokonaan rakennettu. Siihen asti parkkeeraus Lempoisissa on opettelua. Ja PS: pyöräilijöillekin tulee parkkitaloon pyöräparkki.
JUHA KUISMA
Kirjoittaja on lempääläinen tietokirjailija