Keskiviikkona 29. syyskuuta keskustan valtuutetut jättivät valtuustoaloitteen Lempäälän päästölähteiden arvioimiseksi ja päästövähennysten kohdistamiseksi suurimpiin päästölähteisiin. Aloitteessa todettiin, että liikennepäästöjen laskennassa kuntien vertailussa ei esimerkiksi huomioida Lempäälää halkovan moottoritien läpiajoliikenteen vaikutusta, vaan läpiajoliikenteen päästöt lasketaan mukaan Lempäälän liikennepäästöihin.
Tämä ei pidä paikkaansa. Hiilineutraali kunta -verkoston HINKU-laskennassa linja-autojen, kuorma-autojen ja pakettiautojen läpiajoliikenne on huomioitu ja vähennetty Lempäälän liikennepäästöistä. Henkilöautojen kohdalla päästölaskenta perustuu kuntaan rekisteröityjen henkilöautojen ajokilometreihin ja ominaispäästöihin siitä riippumatta, minkä kuntien alueilla autolla ajetaan. Siten esimerkiksi Lempäälässä ja Lempäälän läpi ajavan henkilöauton päästöt lasketaan sen kunnan ”synniksi”, johon auto on rekisteröity. Vastaavasti esimerkiksi Tampereen kaduilla omalla autollaan suhaavan lempääläläisen päästöt päätyvät Lempäälän pottiin.
HINKU-laskenta kohtelee siis liikennepäästöjen laskennassa kuntia hyvinkin tasa-arvoisesti eikä läpiajoliikennettä voi käyttää tekosyynä Lempäälän mittaville liikenteen päästöille.
HINKU-laskentaan voi tutustua hiilineutraalisuomi.fi-sivustolla (Päästöt ja indikaattorit –> Lue lisää päästölaskennan menetelmästä). Päästölaskennan menetelmä löytyy helposti myös googlaamalla sanaparilla ”hinku laskentamenetelmä”.
Tiina Wesslin, Lempäälä
kunnanvaltuutettu (vihr.)
Kommentointi on suljettu.