Kekkostiet rakennettiin 1950–60-luvuilla Kainuuseen Kekkosen vahvalla tuella. Tarkoitus oli mitä parhain: parantaa asukkaiden kulkuyhteyksiä. Toki Kuhmon ja Iivantiiran välillä ei hirveästi väkeä liikkunut silloin, jos ei nytkään. Mutta komea tie siellä on.
Ysitie ei ole Kekkostie. Ysitie on yksi maanteiden pääväylistä ja yhdistää Itä- ja Länsi-Suomen. Sen varrella asuu meistä suomalaisista joka viides.
Tie kuuluu yleiseurooppalaiseen päätieverkkoon E63-tunnuksella. Ysitie on 663 kilometriä pitkä, ja mikä hienointa, se on käytännössä lähes kokonaan nelikaistainen, moottoritietäkin on vajaat 150 kilometriä.
Onkin täysin käsittämätöntä, että Orivesi-Tampere-väli on vieläkin uudistamatta. Ysitien yksi ruuhkaisimmista kohdista on edelleen käytännössä kaksikaistainen, vaikka yleissuunnitelma nelikaistaisuudesta laadittiin jo neljä vaalikautta sitten.
Väylä on tärkeä – ja usein myös ainoa väylä – monelle sen varren haja-asutusalueella asuvallekin. Orivesi-Tampere-välillä liikkuu jopa tuhat raskasta ajoneuvoa päivässä, joten palvelutason ja liikenneturvallisuuden nostamisen kannalta on täysin perusteltua investoida ysitiehen myös tästä näkökulmasta.
Tampereen kaupunkiseutu, johon Orivesi kuuluu, on myös Suomen ylivoimaisesti elinvoimaisin kaupunkiseutu. On väärin, ettei tämä ole näkynyt kulkuyhteyksien parantamisessa.
Kestävät, turvalliset ja taloudelliset kulkuyhteydet pitää olla kansalaisoikeus Pirkanmaallakin. Ysitie kuntoon!
Tommi Evilä
kansanedustajaehdokas (kok.)