Miltä kuulostaa autokoulukurssi, jossa ajetaan enemmän simulaattorilla kuin oikealla autolla, ja hinta jää alle 1000 euroon? Tai kurssi, jossa liikenteessä ajoa on triplasti enemmän, simulaattoria saa käyttää rajattomasti ja opettaja hakee kotoa ajotunnille, ja hintaakin on noin tuhat euroa enemmän?
Ajo-opetuksen monipuolistuminen on yksi ajokorttilain uudistuksen seurauksista. Viiden vuoden takainen uudistus vähensi henkilöauton ajokorttiin vaadittujen ajotuntien määrää 18 tunnista 10 tuntiin ja teoriatuntien 19 tunnista 4 tuntiin. Samalla helpotettiin alaikäisten poikkeuslupien saamista ja opetusluvalla opettamista.
Autokouluun tulijalle muutos näkyy siinä, että yhden koulutuksen sijaan tarjolla on erihintaisia ja -sisältöisiä paketteja. Kokelaalla on edessä valinta: yrittääkö läpi minimitunneilla vai pelatako varman päälle?
Liikenneopettaja Pasi Vallin muistelee, että heti lakiuudistuksen jälkeen autokoululaiset hakeutuivat innolla juuri halvimmille kursseille. Jutun alussa kuvatut pakettiesimerkit ovat Pirkanmaalla toimivan Cap-autokouluketjun valikoimasta.
Cap-autokoulun suosituimmaksi kurssiksi Pirkanmaalla on kuitenkin kivunnut halvinta vaihtoehtoa hieman kalliimpi, noin 1300 euron hintainen kurssi, jossa harjoitellaan ajoa liikenteessä pari tuntia enemmän.
– Perheissä voidaan ajatella, että kalliimpi paketti tulee kannattavammaksi kuin halvin, jos nuori pääsee ajokokeesta läpi ensimmäisellä yrittämällä, Vallin sanoo.
Voisi luulla, että vähemmällä opetusmäärällä liikenteeseen tulisi heikompitaitoisia kuskeja. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin viime vuonna julkaisema tutkimus sanoo toista. Sen mukaan vuonna 2018 tehty lakiuudistus ei ole olennaisesti vaikuttanut nuorten liikenneonnettomuuksien määrään.
Traficomin erityisasiantuntija Elina Uusitalo kertoo, että samalla, kun henkilöauton ajokoulutuksen pakollisten tuntien määrää vähennettiin, kokeen vaikeustasoa nostettiin.
– Ajokoe piteni tuntiin, kun aiemmin se kesti 45 minuuttia. Tunnissa ehditään kattaa monenlaisia liikennetilanteita ja eri nopeusalueita ja saada parempi kuva henkilön osaamisesta, Uusitalo sanoo.
Yhä useampi reputtaa inssiajon. Vuonna 2017 kokeen läpäisi autokoululaisista ensi yrittämällä 68 prosenttia, vuonna 2022 enää 54 prosenttia. Moni joutuukin ottamaan ajo-opetukseen lisätunteja.
Liikenneopettaja Vallin uskoo inssiajojen reputusten lisääntymisen selittyvän osittain vähentyneillä ajotunneilla, osittain kokeen vaikeutumisella.
– Siinä missä ennen painotettiin virheiden välttämistä, nykyään kokeen kriteereissä mainitaan myös sosiaalinen ja taloudellinen ajo. Tosin en tiedä ketään, jonka koetta olisi hylätty epätaloudellisen ajon vuoksi. Samat peruskriteerit pätevät edelleen: virheitä ei saisi tehdä ja kauhean lujaa ei saisi ajaa, Vallin sanoo.
Traficomin Uusitalon mukaan lisäkulut huomioidenkin ajokoulun hinta kokelaalle on selvästi aiempaa edullisempi. Tähän tulokseen tuli ajokorttilain uudistuksen taloudellisia vaikutuksia selvittänyt tutkimus.
– Ennen uudistusta henkilöauton ajokortin kokonaiskustannus kaikkine vaiheineen oli noin 2 500 euroa. Nykyään koulutus suoritetaan yhdessä vaiheessa, ja tuohon aiempaan kokonaishintaan verrattuna hinta laski noin 36 prosenttia, viranomais- ja muut kulut mukaan lukien, Uusitalo sanoo.
Hinta tippui siis noin 900 euroa. Uudistuksen jälkeen ajokortin suorittavien määrä on kasvanut parilla prosentilla usean vuoden laskusuunnan jälkeen.