Kilometriperusteinen tienkäyttömaksu on periaatteessa oikeansuuntainen hanke siirtää verotusta omistamisesta käytön suuntaan. Satelliittiperustaisen seurannan sijasta kansalaisen intimiteettiturvaa ja oikeustajua parempi menetelmä sen sijaan saattaisivat olla jokaisen autonhaltijan omantunnon kautta veroilmoitukseensa tekemät kilometrilukemailmoitukset. Voisihan luvut viranomaistoimin panna talteen ja verottajalle aina katsastuksessakin.
Joka ajaa paljon, maksaa enemmän, mutta asiaa voisi lähestyä myös positiivisen palkitsemisen kautta ja suosia tienkäyttömaksujen perimisessä saasteettomia kulkuvälineitä.
Lähestyvien talviolympialaisten isäntämaan Venäjän pääkaupungissa on otettu käyttöön uraauurtava uudistus, jossa matkustaja pääsee Moskovan metron kyytiin maksutta, mikäli tekee portilla riittävän määrän jalkakyykkyjä. Erittäin kannatettavaa, mikäli samalla muistetaan päästää liikuntavammaiset aina ilmaiseksi matkaan.
Kotoinen verokarhumme voisi samalla logiikalla muistaa autoilijaa veronkevennyksellä, mikäli tämä jättäisi auton vaikkapa joka toinen päivä tai edes joskus kotiin ja taittaisi työmatkansa polkupyörällä, kävellen tai julkisilla kulkuneuvoilla. Luonto kiittäisi ja niin tekisi kansanterveyskin. Pelkkien kilometrien sijasta pitäisi kytätä myös matkustajien lukumääriä: kimppakyydistä tuplabonus.
Tv-lupamaksun korvannutta Yle-veroa voisi sitäkin uudistaa samaan suuntaan. Maksu voisi olla sitä suurempi, mitä enemmän katselu- ja medianseuraamistunteja per katsoja tv-, radio-, tai muun mobiilivastaanottimeen mittariin kertyy. Kun aamusta iltaan televisiota katsova sohvaperuna joutuu maksamaan Yle-veroa maksimin mukaan, vastaanottolaitteen sulkenut tv:n omistaja pääsisi halvemmalla. Lisäetuakin kertyy: raitista ilmaa ja kevyttä oloa, kun tv:n katselun lomassa lähtee vaikka kävelylle.
Mittari telkkariinkin
Lue lisää
- Urheilu12.05.2024. 09:00