Käsittämätöntä ”päivystystä” Lempäälässä ja Valkeakoskella

Tapahtui pari viikkoa sitten torstai-iltana: puolitoistavuotias lapsemme herää hirveään itkuun nukuttuaan 45 minuuttia. Särkylääkkeen ja sylissä rauhoittelun jälkeen itku vaan jatkuu ja jatkuu. Mieheni kanssa päättelemme, että kaikella todennäköisyydellä korvat taas vaivaavat.

Kello on 21.30 ja tajuan, että Lempäälässä on vielä päivystys. Mieheni yrittää soittaa, numeroon ei vastata. Hän etsii netistä uutta numeroa. Ahaa, Lempäälän päivystykseen on erillinen ajanvarausnumero.

Sieltä vastaa hyvin tympeä ääni, kysyy mikä hätänä ja kuultuaan asian lähtee tiedustelemaan. Palaa puhelimeen ja sanoo entistä tympeämpänä, että antakaa panadolia nyt, aamulla nestemäistä buranaa ja varaatte ajan omalääkärille.

Kymmenen maissa huuto edelleen jatkuu, päätämme lähteä Valkeakoskelle. Vastaanotto on ok; ”hirveä ryysis meillä on, mutta yritetään ottaa johonkin väliin”.

Odotushuoneessa on jonkin verran porukkaa. Aika matelee, särkylääkkeiden vaikutus rupeaa olemaan huipussaan, lapsi on melko rauhallinen. Pari tuntia on kulunut, ketään ei ole odotushuoneesta pyydetty lääkärille. Pari meidän jälkeemme tullutta potilasta on otettu sisään saman tien.

Kello on yli puolen yön, onneksi itselläni on huomenna vapaapäivä. Menen kysymään, mikä on tilanne ja samaan aikaan odotushuoneesta pyydetään ensimmäinen potilas. Hoitaja toteaa, että ”meillä on vaan yksi lääkäri täällä koko talossa ja terveyskeskuksen puolelta jäi jotain asioita hoitamatta, joten hän hoiti ne päivystysvuoronsa aluksi, se aiheutti ruuhkaa. Ja emme voi aikuisiakaan odotuttaa ihan kuinka kauan tahansa. Hän, joka äsken kutsuttiin lääkäriin, on odottanut kahdeksasta lähtien. Ja tuli pari kiireellisempää tapausta, jotka menivät jonon ohi. Pahoittelen, mutta tämä on nyt tilanne.”

Totean lakonisesti, että ”kiitos vaan, meidät saa poistaa jonosta. Lähdemme kotiin yrittämään nukkumista, lapsi itkee jo väsymystäänkin”. Hoitajalle kiitos asiallisesta ja mukavasta käytöksestä, eihän se heidän vikansa ole, että talossa on vain yksi lääkäri. Ja totta kai ymmärrän, että kiireelliset menevät edelle.

Heti aamulla varasin netistä lääkäriajan yksityiselle, oli vapaita aikoja heti aamusta. Tuomioksi tuli märkäinen välikorvatulehdus, ja lääkäri sanoi, että ei ihme että ilta ja yö meni miten meni kun märkää oli kerääntynyt korvaan.

Saimme lääkkeet, ja jo parin annoksen jälkeen lapsi oli selvästi kivuttomampi. Koska tilanne oli mennyt jo noin pahaksi, täytyi antaa myös särkylääkkeitä antibiootin rinnalla. Päivystyksessä ei olisi mennyt kahta minuuttia, kun lääkäri olisi katsonut korvaan ja antibiootti olisi voitu aloittaa saman tien, lapsi olisi välttynyt pitkittyneeltä kivulta.

Miten on ylipäätään mahdollista, että Lempäälässä päivystykseen pitää varata aika, ja jos päivystys on kello 22 asti, niin kello 21.30 sinne on enää turha mennä. Olemme asuneet täällä vajaan vuoden ja tämä oli toinen kosketus Lempäälän terveyskeskuksen päivystykseen.

Ensimmäinen oli alkukesän lauantaipäivä, jolloin esikoisemme sai ilmeisesti jonkin allergisen reaktion ja naama turposi ihan palloksi. Mies lähti häntä näyttämään, ja ensimmäinen kysymys oli että onko sinne soitettu että ollaan tulossa, ja toinen kommentti ”ihan hyvältähän tuo näyttää, tulkaa sitten uudestaan jos tulee muita oireita”.

Ihminen, joka ei ikinä ole nähnyt lastani sanoo tuon, tietämättä yhtään miltä tämä oikeasti näyttää. Onneksi eivät hengitystiet turvonneet tai tapahtunut mitään muuta vaarallista. Kaksi kokemusta päivystyksestä, molemmilla kerroilla todella huonoa ja tympeää palvelua. Jos ei kiinnosta olla asiakaspalvelu- ja hoitoalalla, kannattaisi vaihtaa alaa.

Kuinka on mahdollista, että aluesairaalan tasoisessa ja kokoisessa paikassa, jossa on myös osastopotilaita, on yksi lääkäri päivystysaikana? Valkeakoskella kuitenkin hoidetaan monen kunnan viikonloppu- ja yöpäivystys. Jos toiminta ja odotusajat ovat tuollaisia viikolla, arki-iltana tai -yönä, en edes halua tietää, mitä se on viikonloppuisin. Eikö olisi mahdollista esimerkiksi pitää puhelinpäivystyksessä toista lääkäriä, hänet voisi soittaa paikalle jos tarve vaatii. Taas on säästetty aivan väärästä paikasta.

Mielelläni kuulisin vastauksen jostakin ylemmältä taholta, tai mikäli joku tietää mihin voisi antaa suoraa palautetta, voisin sen tehdä.

Niina Ojansivu

Sairaala vastaa: Erikoissairaanhoidon potilaat menevät ohi

Valkeakosken aluesairaalassa on 24/7 erikoissairaanhoidon päivystys. Kello 8-16 aluesairaalassa ei ole terveyskeskuspäivystystä, vaan se on alueen terveyskeskuksissa. Etelä-Pirkanmaan (Akaa, Urjala ja Valkeakoski) terveyskeskuspäivystys kello 16–22 on aluesairaalassa. Kello 22-08 aluesairaalassa on alueen terveyskeskusten (Akaa, Urjala, Valkeakoski, Lempäälä, Vesilahti, Kangasala ja Pälkäne) yöpäivystys.

Tammikuussa 2013 terveyskeskusten yöpäivystyskäyntejä Valkeakosken aluesairaalassa kello 22–08 oli yhteensä 116 eli alle neljä käyntiä yössä. Lempääläläisiä potilaita tammikuun aikana kävi yöpäivystyksessä yhteensä 17 ja vesilahtelaisia kolme. Terveyskeskusten yöpäivystyskäyntien määrä on viimeisten vuosien aikana vähentynyt Valkeakosken aluesairaalassa.

Alueemme hyvin toimivat terveyskeskukset hoitavat asiat päiväsaikaan ja ihmiset entistä paremmin ymmärtävät, että yöpäivystys on ainoastaan kiireellisiä tapauksia varten.

Päivystystoiminnan keskeinen piirre on, että potilaiden määrä vaihtelee erittäin paljon. Päivystyspistettä on mahdotonta resursoida niin paljon, että koskaan ei olisi jonoja. Tämän vuoksi päivystykseen tulevat potilaat luokitellaan kiireellisyyden mukaan. Yöpäivystyksessä erikoissairaanhoidon potilaat menevät kiireellisyydessä terveyskeskuspotilaiden ohi.

Valkeakosken aluesairaalassa on yöaikaan (kello 22–08) ensiavun päivystävä lääkäri, ja lisäksi sisätautien ja kirurgian erikoislääkärit takapäivystävät. Yksi päivystävä lääkäri ehtii hoitaa yöllä erikoissairaanhoidon potilaat ja lisäksi hän katsoo terveyskeskusten yöpäivystyskäynnit. Erikoissairaanhoidon kiireellisissä tapauksissa takapäivystäjä tarvittaessa tulee sairaalaan.

Yöpäivystyksessä korvatulehdusta sairastava lapsi luokitellaan terveyskeskuspotilaaksi eli ei-kiireiseksi. Kiireelliset erikoissairaanhoidon asiat hoidetaan ennen lapsen korvatulehdusta. Päivystävältä lääkäriltä voi kulua tunteja yhden kiireisen erikoissairaanhoidon potilaan kanssa.

Olen pahoillani, että yöpäivystyksessä Valkeakosken aluesairaalassa terveyskeskuspotilaat joutuvat välillä odottamaan useita tunteja. Totta kai lapsipotilaat pyritään katsomaan niin nopeasti kuin mahdollista.

Nykyisten hoitosuositusten mukaan lapsen korvatulehdusta ei tarvitse diagnostisoida yöaikaan. Riittää, että lapsi saa tarvittavan kipua lievittävän lääkityksen, ja diagnoosi tehdään ja hoito aloitetaan päiväsaikaan.

Juha Alanko
Johtava lääkäri
Valkeakosken aluesairaala

Kommentointi on suljettu.