Ranskalaisissa vanhoissa autoissa on nostalgiaa

Jorma Kiven lapsenlapset Erica, Suvi, Iida ja Teemu Kivi  olivat mukana tapahtumassa.
Jorma Kiven lapsenlapset Erica, Suvi, Iida ja Teemu Kivi olivat mukana tapahtumassa.

Jari ja Tuija Hårdille liittyy nostalgisia muistoja Simca-merkkisiin autoihin.

– Minulla oli nuorena miehenä tällainen auto, ja ajelutin sillä silloista tyttöystävääni, nykyistä vaimoani. Ostin vuodelta 59 peräisin olevan Simcani 15 vuotta sitten, Jari kertoo esitellessään autoaan Ideaparkin parkkipaikalla lauantaina 28. kesäkuuta.

Pariskunta saapui Jyväskylästä kolmen eri autoharrastusseuran yhteiseen kokoontumisajoon. Paikalle saapui reilut parikymmentä vanhaa ranskalaista autoa eri puolilta Suomea, ja matkaa jatkettiin Arajärven leirikeskukseen Akaaseen, jossa ohjelmassa oli vapaamuotoista illanviettoa.

Vanhojen autojen harrastaminen tarkoittaa yleensä sitä, että autoa laitetaan kuntoon pitkäänkin. Jari Hård sai Simcansa liikenteeseen kymmenen vuoden työn jälkeen.

– Tässä ei ollut aluksi yhtään ehjää peltiosaa, vaan joka paikassa oli ruostereikiä. Moottori oli palasina peräkontissa. Täysin valmiiksihan tämä ei tule koskaan, mutta muutama tuhat kilometriä autolla tulee ajettua vuosittain. Ainakin tämä syö hyvin bensaa, mies naurahtaa.

Panhardilla pitkä historia

Akaan Viialassa asuva Panhard Club Finlanden puheenjohtaja Jorma Kivi oli yksi tapahtuman puuhahenkilöistä. Hän kertoo, että Panhard on merkkinä maailman vanhimpia teollisesti valmistettuja autoja. Sitä alettiin valmistaa vuonna 1890.

– Ensin tehtiin lähinnä kalliita loistoluokan autoja. Toiseen maailmansotaan asti tämä oli kohtalaisen harvinainen merkki. Sodan jälkeen oli pulaa teräksestä, ja Panhard keksi ruveta käyttämään autoon lentokoneteollisuudesta yli jäänyttä alumiinia, Kivi taustoittaa.

Köykäiset autot pärjäsivät hyvin autokilpailuissa, ja ne niittivät mainetta nopeina autoina. Suomeen Panhardeja tuotiin 1950- ja 60-lukujen taitteessa kohtalainen määrä.

– Meillä oli Panhard, kun olin pikkupoika. Me lapset istuimme lampaantaljoihin kääriytyneinä auton takapenkillä, sillä auto oli ilmajäähdytteisenä kylmä, Jorma Kivi hymähtää.

Automerkki jäi kuitenkin mieleen, ja nyt seuran puheenjohtajalla on ollut oma Panhard kohta 30 vuoden ajan.

– Tämä nykyinen autoni Panhard PL 17 vuodelta 1962 on pieniruokainen auto, jolla on kiva ajella.

Varaosat kiven alla

Simca-miehiä edusti paikalla myös vantaalainen Arto Miettinen. Hänen autonsa historia on tiedossa.

Vuodelta 70 peräisin olevan Simca Bertone Coupén osti silloinen Philips Suomen-pääjohtaja itselleen 50-vuotispäivälahjaksi.

– Tämä oli hemmetin kallis auto aikoinaan. Itse ostin tämän vuonna 1989. Rakensin tätä yhdeksän vuotta, ja esimerkiksi peltiä meni kaksi ja puoli neliötä. Museokatsastin auton vuonna 2000, Miettinen kertoo.

Hän ei raaski ajaa autolla kuin tuhatkunta kilometriä vuodessa. Varaosia tähän malliin on hyvin hankala saada. Juuri tämä auto kiehtoi Miettistä siksi, että hän halusi erilaisen auton kuin muilla on.

– Tykkään käydä erilaisissa auto- ja moottoripyörätapahtumissa, ja siksi tulin tänne, Miettinen selittää hetkeä ennen kuin autot lähtevät ajamaan letkassa kohti Arajärven leirikeskusta.

Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Panhard Club Finlande, Club Simca & Vedette Finland ja Suomen vapaat 2CV harrastajat. Jorma Kiven mukaan tapahtuma sujui leppoisissa merkeissä, ja se on tarkoitus järjestää uudelleen ensi vuonna.

Rättisitikka on nostalginen näky.
Rättisitikka on nostalginen näky.
28Vanhat autot 5
Panhardeja valmistettiin vuosina 1871–1967.

 

Arto Miettisen Simca oli aikoinaan uutena melkoisen tyyris.
Arto Miettisen Simca oli aikoinaan uutena melkoisen tyyris.
Jari ja Tuija Hårdille Simca liittyy nuoruusmuistoihin.
Jari ja Tuija Hårdille Simca liittyy nuoruusmuistoihin.
Ideaparkilta ajettiin letkassa Arajärven leirikeskukseen Akaaseen.
Ideaparkilta ajettiin letkassa Arajärven leirikeskukseen Akaaseen.
Tyyli ennen kaikkea.
Tyyli ennen kaikkea.

 

Kommentointi on suljettu.