Kimmo Viertola on entinen Nokian mekaniikkasuunnittelija. Karttoihin hurahtamistaan hän ei osaa sen kummemmin selittää, mutta miehellä on jo vuodesta 2009 lähtien ollut alan yritys kotipaikkanaan Vesilahden kirkonkylä. Koopiste valmistaa erilaisia karttoja muun muassa kuntien käyttöön, mutta suunnistusta ja ratamestarin hommia harrastavanViertolan erityisen mielenkiinnon kohteena ovat suunnistuskartat.
Kun mieleen nousi ensimmäisen oman pelin kehittäminen, valikoitui myös pelin aiheeksi luontevasti suunnistus. Samalla tuli kehiteltyä jotain ainutlaatuista pelimaailmassa.
Pelaaminen ei vaadi suunnistustaitoja
– Suomessa ja maailmalla on joitain suunnistusaiheisia pelejä, mutta ne on kaikki suunniteltu lajia tunteville. Kehittämäni Suunnistuspeli on ainutlaatuinen, koska sitä voi pelata – ja myös voittaa siinä – vaikkei tietäisi mitään suunnistuksesta.
Viertolan peli sopii kaikille vauvasta vaariin, ja sitä pelatessa jokainen oppii melkein huomaamattaan tunnistamaan ison nipun oikean suunnistuskartan joskus merkillisenkin näköisiä symboleja.
– Pelin avulla ei toki opi suunnistamaan eikä kuntokaan kamalasti kohoa, mutta karttamerkit aukeavat ja näin pelaaja toivon mukaan rohkaistuu kokeilemaan myös suunnistusta maastossa oikeaa suunnistuskarttaa käyttäen.
Jos osaat Afrikan tähteä, osaat Suunnistusta
Peli on kokenut erilaisten demovaiheiden myötä melkoisen muodonmuutoksen. Aluksi se oli Viertolan mukaan todella monimutkainen vaatien auetakseen paljon tietoa suunnistamisesta. Koepeluutuksien myötä Viertola yksinkertaisti rakennetta rutkasti sekä karsi valmistuskustannuksia nostavia yksityiskohtia. Lopulta käsissä oli valmis tuote, jossa on neljä eri pelimuotoa.
Helpoimmassa on samaa luonnetta kuin tutussa Afrikan tähdessä, vaikeimmassa vaaditaan tuurin ohella aidon suunnistuskisan tavoin riskinottoa, hyvää muistia ja taktista silmää.
Peliin kuuluu neljä erilaista pelilautaa, joita voi käyttää yksitellen tai yhdistellen, ja satakunta karttamerkeistä muodostuvaa pelimerkkiä. Pelimerkit muodostuvat aidoista karttamerkeistä, jotka on jaettu nopeuttaviin, hidastaviin, pysäyttäviin sekä muihin merkkeihin. Merkkien värikoodauksen ansiosta pelaajan ei tarvitse osata karttamerkkejä.
Laudalla liikutaan noppaa heittäen valitulle reitille osuvien pelimerkkien joko nopeuttaessa, hidastaessa tai pysäyttäessä etenemisen. Kun kohdalle sattuu vaikkapa polun tai avokallion symboli, lisää se vauhtia aivan kuten maastossakin liikkuvalle kävisi; pelto- ja piha-alueet puolestaan ovat suunnistajalle kiellettyjä pysäyttäen ja pakottaen etsimään etsimään vaihtoehtoisen reitin.
Yösuunnistus haastaa kokeneenkin
Pelaajia voi olla kahdesta neljään, jolloin yksi voi toimia ratamestarina. Hänen taidoistaan riippuu, miten vaikea pelistä muodostuu. Tavallisen suunnistuksen lisäksi pelimuodoksi voi valita hektisen sprintin, aloittelijalle sopivan rastijahdin tai vaihtoehdoista haastavimman, yösuunnistuksen.
– Yösuunnistus tapahtuu tavallaan pimeässä. Reitille osuneet pelimerkit näytetään kaikille, mutta muista pelimuodoista poiketen ne käännetään uudelleen ylösalaisin, jolloin muistin rooli korostuu. Haastavuutta voidaan myös lisätä korvaamalla rastien numerot rastimääritteillä ja ottamalla käyttöön kaikki pelilaudat ja pelimerkit.
Suomessa valmistettu ja Vesilahdessa suunniteltu Suunnistuspeli on uunituore peli. Ensimmäiset paketit olivat suunnittelijansa Kimmo Viertolan kourassa 6. maaliskuuta. Siitä alkaen mies on kiertänyt tekemässä peliään tutuksi muun muassa messuilla ja kouluissa. Peliesittelyä toivovien yhteydenottoja on tullut niin yhdistyksiltä kuin yksityisiltäkin.
Seuraavaksi korttipeli
Vaikka maailmanvalloitus ja rikastuminen ei olekaan Viertolan tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä, luottaa mies lujasti pelinsä menestykseen. Hän uskoo lautapelin kiehtovan myös tietokonepeleihin tottuneita lapsia.
– Lautapeliä pelatessa ollaan oikeasti yhdessä, kasvokkain, eikä vain koneen välityksellä. Parasta saamaani palautetta onkin ollut huomata, kuinka lapset oikeasti tykkäävät pelata tätä. Uskon, että samalla se rohkaisee kokeilemaan myös oikeaa suunnistusta.
Viertola ei aio lopettaa pelintekijän uraansa tähän. Mielessä on jo korttipeli, luonnollisesti suunnistusaiheinen.
– Idean löytäminen on aina vaikeinta. Kun hoksaa pelimekaniikan, jatko on jo helpompaa.