Lännestä itään

Kirjoittaja on tuore viestintäalan yrittäjä, joka on kartuttanut ammattitaitoaan myös Lempäälän-Vesilahden Sanomissa.
Kirjoittaja on tuore viestintäalan yrittäjä, joka on kartuttanut ammattitaitoaan myös Lempäälän-Vesilahden Sanomissa.

Kun länsimaat olivat vielä selvästi talouden keskus maailmassa, vallitsivat yritysmaailmassakin paljolti läntiset arvot. Kristillinen käsitys oikeasta ja väärästä sopi hyvin Suomenkin luterilaisiin oloihin.

Nyt, talousmahdin siirtyessä vähitellen itään, ovat yritysmaailmassa toimivat arvotkin erilaiset. Joissain uskonnoissa elämä ei ole ainutkertainen, vaan yhden onnistuneen, tai epäonnistuneenkin, elämän jälkeen seuraa toinen. Ja niin edelleen. Tämä luo erilaisen näkökulman myös kuluttamiseen ja tuotteiden valmistamiseen.

Kuuntelin Anne Bernerin, Vallila Interiorin hallituksen puheenjohtajan, luentoa OMA YRITYS 13 -tapahtumassa. Hän kävi läpi maailman megatrendejä ja kuluttajien näkemyksiä ja toiveita nykymaailmassa. Uusi sukupolvi on tottunut siihen, että kaikki tieto on saatavilla. Yleensä jopa ilmaiseksi. Tavarat voi tilata netistä, ja hinta- ja laatuvertailun voi tehdä läpi sähköistyneen maailman. Tapaamisia ei tarvitse järjestää kasvotusten niin usein kuin ennen. Facebook pullistelee ystäviä, joista isoa osaa ei edes kunnolla tunne. Kaikkia ei osaisi edes morjestaa kadulla nähdessään.

Tärkeää on kuitenkin se, että ihminen ja ihmisen perustarpeet eivät ole juurikaan muuttuneet. Rakkaus, suru ja ilo tuntuvat samanlaiselta kuin ennenkin. Kaiken tiedon ja virtuaalisuuden keskellä tarvitaan edelleen inhimillistä kanssakäymistä.

Siskoni yksivuotias osaa käyttää jo tablettitietokoneen kosketusnäyttöä, ja ystäväni pienokainen heitti kännyköitä wc-pönttöön huomiota hakiessaan. Läheisten syli ja huomio ovat edelleen lapsille tärkeintä. Ja nämä samat ihmisyyteen liittyvät tarpeet ovat yhteisiä niin idässä kuin lännessä.