Viimeisimmässä L-VS:n numerossa 1.2.2017 oli Erkki Koiviston ansiokas artikkeli PJH Oy:n monopoliaseman vaikutuksista yksittäiseen talouteen haja-asutusalueella. Samansisältöisiä viestejä syyseuraussuhteista on ollut pitkin alkuvuotta luettavissa myös muista julkaisuista.
Lukijan mielipide eli PJH Oy:n toimitusjohtajan Harri Kallion näkemys tämän luonnollisen monopolin edustajana samassa lehden numerossa on kuvaava. Hän kertoo avoimesti PJH Oy:n jäsenkuntien yhteisen ”viranomaisen”, eli alueellisen jätehuoltojaoston, päätöksestä. Sillä muutettiin siihen asti yksityisoikeudellisina sopimuksina tuotettu palvelu, so. kiinteistön omistajien ja lietekaivojen tyhjennystä harjoittavien yrittäjien välillä vallinnut sopimuskäytäntö, kunnan – tai oikeammin kuntien yhdessä omistaman jätehuoltoyhtiön PJH Oy:n monopoliksi 1.1. 2017 alkaen. Samalla tämä yhtiö oli laatinut tai ainakin hyväksynyt kuljetusyrittäjille ne sopimusehdot, joilla kilpailutus vietiin läpi.
Jos monopoliasemaa tavoitteleva yritys itse määrittää sopimusehdot, se voi myös rajata niihin vedoten myös sellaisia yrittäjiä ulkopuolelle, joiden kanssa yksittäistalouksilla on aiemmin ollut varsin kilpailukykyiset sopimukset kuljetushinnoittelusta. Harri Kallio toteaa kirjoituksessaan ykskantaan, että ”Aiemmin hinta on määräytynyt yrittäjien ja kiinteistöjen välisiin sopimuksiin, joten vertailutietoa hintojen nousuun tai laskuun ei ole julkisesti saatavilla.” Vertailuun sopivaa ja hinnoittelun läpinäkyvyyttä selkeyttävää tietoa olisi kaiketi ollut saatavilla jopa julkisesti. Näin mikäli asiaa olisi vaivauduttu ennen jaostopäätöstä tai kilpailutuskierrosta selvittämään suoraan jäsenkuntien (poikkeuksena Nokia) haja-asutusalueen talouksilta. Viimeistään tuo kartoitus olisi ollut tarpeen, kun PJH Oy:llä oli tiedossaan alueellisen jätehuoltojaoston hyväksymät, julkistetut hinnat.
Päätöksestä Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen valittaneet kunnat ja yrittäjät saivat joulukuussa 2016 todeta, että ko. oikeus on tässä asiassa luonnollisen monopolin muodostamisen kannalla. Samalla pettyivät ne lukuisat yksityishenkilöt, jotka uuden hinnoittelun tultua julkiseksi saivat huomata yhden taloutensa nettolisärasituksen kasvaneen viranomais- ja oikeustoimin. Niihin toimiin ei kellään henkilökohtaisesti ollut mahdollisuutta vaikuttaa.
Pirkanmaan Jätehuoto Oy:n toimitusjohtajan Harri Kallion loppuvetoomus ”Huolehditaan yhdessä ympäristöstä ja arjen jätehuollosta.” käy varsin hyvin mainossloganiksi hinnoittelumonopolin saaneelle yhtiölle. Tässä parempia soteaikoja odotellessa toivoisi, että sen uudistuksen yhteyteen usein toistettu slogan ”asiakas edellä” ei ainakaan johtaisi jätehuollon kaltaisiin monopolisointihankkeisiin. Alueelliselle jätehuoltojaostolle sekä PJH Oy:lle voi muistuttaa myös kautta aikain kaupan alalla toistettua lähtökohtaa: ”Asiakas on aina oikeassa”.
Ahti Granat