Viisi tähteä: 75-vuotias teatterin grand old man Esko Roine tekee Sir-roolillaan Pukijat-näytelmästä tapauksen Turun Kaupunginteatterissa

Ronald Harwoodin Pukija (The Dresser) on näytelmä lojaalisuudesta ja omistautumisesta. Se on kuin oppitunti isännän ja palvelijan työsuhteesta ja ystävyydestä. Esko Roine Sirinä tekee huippusuorituksen. Pukijana eli Normanina nähdään toinen mestaritaiteilija Asko Sarkola. (Kuva: Otto-Ville Väätäinen)
Ronald Harwoodin Pukija (The Dresser) on näytelmä lojaalisuudesta ja omistautumisesta. Se on kuin oppitunti isännän ja palvelijan työsuhteesta ja ystävyydestä. Esko Roine Sirinä tekee huippusuorituksen. Pukijana eli Normanina nähdään toinen mestaritaiteilija Asko Sarkola. (Kuva: Otto-Ville Väätäinen)

Konkarinäyttelijä Esko Roine, 75, ei ole lopettamassa vertaansa vailla olevaa teatteriuraansa, eikä mestari ole jättämässä hyvästejä laajalle ihailijakunnalleen! Vanha tekijä kyllä voisi poistua teatteritaiteen kirkkaiden tähtien taivaalta kaikkensa antaneena juuri Sir-roolinsa saattelemana. Roine tähdittää parhaillaan Turun Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä esitettävää brittikirjailija Ronald Harwoodin Pukija-menestysnäytelmää. Tämä esitys on ehdottomasti Suomessa vuoden 2019 syyskauden tapaus.

Tampereen teatterielämän jalokivi Esko Roine on täysissä ruumiin ja sielun voimissa, ja miehellä on vielä paljon annettavaa suomalaiselle teatteritaiteelle. Tästä vakuuttuu seuratessaan Roineen uusinta roolityötä.

Turun Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä tässä kuussa ensi-iltansa saanut Ronald Harwoodin Pukija (The Dresser) hätkähdyttää ja pysäyttää. Brittikirjailija julkaisi näytelmänsä vuonna 1980, ja siitä tehtiin rivakasti elokuvakin. Kyseessä on kansainvälinen menestysteos. Maailmanvalloitus jatkuu nyt Turussa.

Pitkän uran ohjaajana tehnyt Pentti Kotkaniemi, 76, tarjoilee Turussa tunnistettavasti toteutusta, jonka kasaamisessa väkevä ammattilainen on funtsannut kolikkoa vähintään viideltä kantilta. Näytelmä räväyttää yleisönsä silmille vakavaa asiaa niin näyttelijän ammatin glamourista kuin kulisseissa sinkoilevista puukoniskuista. Ihmisten välinen kisa on raakaa.

Turun Kaupunginteatterin Pukija-toteutus nostaa päivänvaloon myös maailmankirjallisuuden ikuisen helmen William Shakespearen (1564-1616) arvokkaan tuotannon. Tässä näytelmässä valmistaudutaan tragedioiden tragedian eli Kuningas Learin esitykseen. Se ansaitsisi oman messunsa.

Näytelmä käsittelee opettavaisesti nuoruutta ja hulluutta, vanhuutta ja viisautta.

Sir (Esko Roine) on kuin magneetti, joka vetää ja sitoo teatteriseurueen jäsenet vaikutuspiiriinsä. Hän on vahva auktoriteetti, jonka kirkasta sädekehää ja valloittavaa auraa jokainen estoitta kuuraa. Teatteriryhmän johtohahmo on kuin susilauman vanhin ja vahvin.

Pukijan eli Normanin roolissa on monissa liemissä keitetty teatteritimantti Asko Sarkola, 74. Hänen käsistään piirtyy kuva uskollisuudesta ja lojaalisuudesta – ja piilossa vellovista tunteista. Normanin tehtävänä on tunnistaa ja estää juonittelut sekä selkäänpuukotukset. Teatteripiireissä jos missä kateus ja epäluulot rehottavat kuin juolavehnä viljavassa pellossa. Pukija joutuu maistamaan katkeruuden karvasta kalkkia – saako itsekkyys ylivallan vai nujertaako palvelemiselle elämänsä antanut pirun hyökkäilyt – tähän kysymykseen saadaan vastaus Turussa.

Madgena itseään kuulluksi kopisteleva Ulla Reinikainen edustaa pysyvyyttä, salattua rakkautta, paikkansa ymmärtämistä ja tyytyväisyyttä – niin on hyvä kun käy. Tämän ihmis- ja luonnetyypin ilmentymiin maailman mahtimiehet ja -naiset ovat kautta aikojen saaneet laittaa toivonsa. Reinikaisen esittämä pieni rooli muuttuu hänen tulkitsemanaan suureksi.

Armon Rouvan osassa oleva Kirsti Tarvainen esittää näyttelijätärtä, jolle uurastamisen vuodet eivät ole tuoneet elämän kultaista kruunua. Hänen sydämensä on täysi – myrkyttynyt. Syytelista on pitkä ja armoton. Mieli on hapan ja tulevaisuus tumman tuskainen.

Pihla Maalismaa keimailee Irenenä, keltanokkanäyttelijänä. Ura kiinnostaa ja eteenpäin ollaan valmiita menemään keinolla kuin keinolla. Rooli on tervetullut muistutus alalla vallitsevasta tavasta raivata tietänsä näkyviin tehtäviin.

Mika Kujala Geoffrey Thorntonina piipahtaa näyttämöllä harlekiinina. Nuorukainen käy kiintoisan debatin tulevaisuutensa haaveista Sirin kanssa. Tavoitteet ovat korkealla.

Kimmo Rasila nähdään Herra Oxenbyna, joka tarjoaa hengentuotoksiaan Sirille. Odottavan aika käy sietämättömän pitkäksi.

Tätä pyrkimysten ja ihmissuhteiden sykkyrää ohjaaja Pentti Kotkaniemi avaa mestarillisesti. Rooleissa on huipputekijät. Sanoma koskettaa karmaisevan viiltävästi.

Seurasimmeko kuitenkin William Shakespearen Kuningas Learnia? Siitä saadaan hyvä pala brittikirjailija Ronald Harwoodin Pukijassa. Esko Roine säväyttää ikääntyvänä näyttelijänä, joka ei halua pettää yleisöään - sali on myyty täyteen. (Kuva: Otto-Ville Väätäinen)
Seurasimmeko kuitenkin William Shakespearen Kuningas Learia? Siitä saadaan hyvä pala brittikirjailija Ronald Harwoodin Pukijassa. Esko Roine säväyttää ikääntyvänä näyttelijänä, joka ei halua pettää yleisöään. Sali on myyty täyteen. (Kuva: Otto-Ville Väätäinen)

Sananen Esko Roineen roolityöstä

Esko Roine on siis kiertävän Shakespeare-teatteriryhmän johtohahmo. Hän on ikääntyvä näyttelijä, jolle teatteri on elämän ja kuoleman kysymys.

Miten osuvasti juuri Sirin rooli istuukaan Esko Roineen monipuoliseen ja menestyksekkääseen uraan!

Ronald Harwood kirjoitti Pukija-näytelmänsä omista kokemuksistaan. Harwood opiskeli Kuninkaallisessa teatteriakatemiassa, ja hän oli vuosina 1953-1958 Sir Donald Wolfitin  henkilökohtaisena pukijana. Wolfit johti Shakespeare Companya. Tekstissä puhuu kokemus. Arto af Hällström onkin ollut paljon vartijana, kun hän on suomentanut maukkaan englantilaiskäsikirjoituksen.

Roine nousee Sirinä lavalle Kuningas Learin prameissa vaatteissa. Kruunu, viitta ja kuninkaalliset vaatekappaleet voimauttavat hänet. Kun näyttelijävanhus riisuu peruukkinsa ja repii irtokarvat naamastaan, hän ikään kuin tekee tiliä niin elämästään kuin urastaankin. Kohtaus on liikuttavan kaunis ja herkkä – se pursuaa armoa.

Kymmeniä vuosia mestari Roineen työskentelyä seuranneena nostan hänen esiintymisensä Pukijan Sirinä kulminaatiopisteeksi, jossa hänen lahjansa ovat täydellisen jalostuneina teatterin käytössä.

Kun esirippu laskee ja näyttämön valot sammuvat, suurinkin taiteilija on yksin. Esko Roineen Sirin viimeinen tilitys on sisällökäs testamentti aikamme ihmisille, joilla tärkeimpänä on oma napa ja siihen keskittyminen. Pukijassa elämänlangan katkeaminen herättää. Tässäkö se kaikki nyt oli? (Kuva: Otto-Ville Väätäinen)
Kun esirippu laskee ja näyttämön valot sammuvat, suurinkin taiteilija on yksin. Esko Roineen Sirin viimeinen tilitys on sisällökäs testamentti aikamme ihmisille, joilla tärkeimpänä on oma napa ja siihen keskittyminen. Pukijassa elämänlangan katkeaminen herättää. Tässäkö se kaikki nyt oli? (Kuva: Otto-Ville Väätäinen)

Lavastus tukee sanomaa

Aina ja joka kerta teatteriesitys on suuren ammattilaisten ryhmän yhteistyön hedelmä.

Turun Kaupunginteatterissa kaikki ammattilaiset ovat innostuneet haasteistaan ja tehtävistään Pukija-näytelmän toteuttamisessa.

Kiitokset kuuluvat eheälle lopputulokselle, jota leimaa korkea taso.

Ronald Harwoodin käsikirjoituksessa eletään toisen maailmansodan aikaa. Sota on ilmahälytyksineen ja pommien paukahduksineen aidontuntuisesti läsnä.

Tärkeimpänä koko esityksessä on Sirin valmistautuminen tuiki tärkeään esitykseen. Saamme tarkan ja totuudenmukaisen kuvauksen siitä, minkälaisen paineen alla pääosan esittäjä valmistautuu astelemaan parrasvaloihin.

Teatterissa näyttelijä on keskiössä, näyttelijöiden onnistuminen takaa taide-elämyksen. Lavastus ja puvustus, ja tässä tapauksessa myös erityismaininnan ansaitseva tyylikäs käsiohjelma, tekevät kokonaisuudesta ehjän.

Peter Ahlqvist on suunnitellut ja teatterin liki kahdenkymmenen ammattilaisen joukko toteuttanut lavastuksen ja puvustuksen, jotka johdattavat katsojat niin Ronald Harwoodin kuin William Shakespearen maailmoihin.

Näytelmän voi kiteyttää lyhyesti näin: kulissit kaatuvat!

Turun Kaupunginteatterin Pukija on näytelmä, joka jokaisen laadukasta teatteria arvostavan pitää kiiruhtaa kokemaan. Se on aikamme mestareiden Esko Roineen ja Asko Sarkolan kovaa ammatillista tykittämistä!

MATTI PULKKINEN

PIRMEDIAT: Akaan Seutu, Lempäälän-Vesilahden Sanomat, Oriveden Sanomat, Sydän-Hämeen Lehti sekä Ylöjärven Uutiset ja SUN Radio