vr

Pirkanmaan lähijunaliikenteestä tarkoitus tehdä pysyvää – Tampereen seudun lähijunapilotti ehti saada hyvän vastaanoton ennen kuin korona jätti työmatkalaiset kotitoimistoihin

Tilaajille

Tampereen seudulla joulukuussa käynnistetty lähijunakokeilu uusine junavuoroineen ehti houkutella lähijuniin hyvin käyttäjiä ennen kuin koronavirusepidemia pudotti käyttäjämäärät neljännekseen. Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo, että Nyssen kausilipuilla leimattiin lähijunissa 400 matkaa vuorokaudessa ennen maaliskuun puolivälin koronarajoituksia. – Nyt leimauksia on noin sata päivässä eli matkustajamäärät lähijunissa ovat pudonneet neljännekseen. Sama pudotus on tapahtunut myös bussien…

Piikki: Veturimiehet heiluttaa

Tilaajille

Jotkut lukijoista muistavat varmasti otsikossa mainitun Kari Paljakan elokuvan vuodelta 1992, jossa Samuli Edelman ja Santeri Kinnunen tekivät ensimmäiset merkittävät roolinsa. Elokuva kertoo kahdesta radan lähellä kasvaneesta kaveruksesta, joiden opiskelupolut erkanevat peruskoulun jälkeen. Kyseessä on ystävyys- ja kasvutarina, joka on kerrottu yhtenä pitkänä takaumana. Elokuvan nimi palasi mieleeni, kun olen seurannut taas viime aikoina kiihtynyttä…

Junavuorot näkyvät reittioppaassa

Pirkanmaan uudet lähijunavuorot aloittivat liikennöintinsä 15. joulukuuta. Junissa kelpaavat VR:n liput sekä Nyssen liikennöintialueella myös Nysse+VR -liput yhteysväleillä Tampere-Nokia, Tampere-Lempäälä ja Tampere-Orivesi. Lempäälään, Nokialle ja Orivedelle suuntautuvat junavuorot löytyvät nyt myös reittioppaasta. Reitityksessä voi valita kulkumuodoksi junan, ja myös juna-asemat ovat näkyvissä pysäkkeinä. Junareitit näkyvät reittioppaassa kokonaisuudessaan, eli esimerkiksi Helsinkiin asti. Helmikuussa yllä mainituilla yhteysväleillä…

Älkää säikähtäkö kalustoa, vaan täyttäkää lähijunapilotin vuorot – 15. joulukuuta lähtien Tampereen ja Toijalan välillä on 9 uutta vuoroa

Tilaajille

Lähijunapilotti käynnistyy Pirkanmaalla joulukuun 15. päivänä. VR:n ja Suomen liikenne- ja viestintäministeriön vuodelle 2020 sopimalta uudelta osto- ja velvoiteliikennekokonaisuudelta odotetaan paljon. Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru vetoaakin nyt kaikkiin alueellisen junaliikenteen pilotin vaikutuspiirissä oleviin ihmisiin, että he alkaisivat käyttää aktiivisesti raideliikenteen suomia mahdollisuuksia. Tourun mukaan uusien vuorojen kansoittuminen matkustajista turvaa lähijunapalveluiden vakiinnuttamisen kokeiluvuoden jälkeen.

VR:n toimitusjohtaja odottaa paljon joulukuussa alkavilta lähijunaliikenteen piloteilta, megatrendit satavat rautatieliikenteen laariin

Tilaajille

VR:llä on edessään valoisa ja vakaa tulevaisuus. Toimitusjohtaja Rolf Janssonin mukaan koko maan kattavan rautatieliikenteen kehittämisen takaajina ovat kaikki eduskunnassa olevat puolueet, jotka ovat julkisesti ilmoittaneet tukevansa liikennemuodon edistämistä. Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallitusohjelma konkretisoi myönteisesti ja mittavasti investointeja, jotka parantavat suoraan matkustaja- ja tavaraliikenteen toimivuutta.

VR:n IC 147 enää vain pyyhältää Lempäälän ohi

Lempääläläisen ahkeran junamatkustaja Markku Ruonavaaran mukaan VR on paljon uutisoinut, kuinka vuoroja lisätään, mutta Lempäälän osalta lisäykset ovat vain henkilöjuniin Riihimäelle asti. Uutisoimatta on hänen mukaansa  jäänyt se, että Helsingistä kello 16.06 lähtevä IC 147 ei enää 10. joulukuuta alkaen pysähdy Lempäälässä. Näin ollen hyviin yhteyksiin Helsingin (ja Hämeenlinnan, Riihimäen, lentokentän) välillä tulee kahden tunnin…

Lempäälästä pääsee Tampereelle pian uudella lipputyypillä

Nysse+VR-lippu korvaa seutu+VR:n kesäkuun 6. päivä. Kolme vuotta sitten alkanut lippukokeilu yhdisti seutulipun ja junamatkat välillä Lempäälä—Tampere tai Nokia—Tampere. Lippu-uudistuksesta päättää Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Nysse+VR sisältää Nysse-bussien matkat vyöhykkeillä A-C ja junalipun joko välillä Tampere—Lempäälä tai Tampere—Nokia. Bussilippu ladataan Tampereen matkakortille. Junassa käytetään paperista VR:n kausilippua. Uusi lipputyyppi maksaa 79 euroa, ja se on voimassa 30…

Junalla kulkija, varaudu uusiin aikatauluihin

”Kuuntelimme suomalaisia”, VR hehkuttaa uusissa hinnanalennusmainoksissaan. Lempäälässä moni on toista mieltä. Uudella kausilipulla matkustaminen voi  tulla aiempaa halvemmaksi, mutta junavuoroihin on tulossa muutoksia, jotka eivät etenkään työmatkalaisia ilahduta. VR:n suunnitelmissa on maaliskuun 27. päivä alkaen vaihtaa esimerkiksi Lempäälästä Tampereelle kello 7.11 ja 8.11 lähtevät aamujunavuorot. Niiden tilalle tulisi yksi vuoro, joka lähtisi Lempäälästä kello 7.37….

Lempäälä on kiskoissa kiinni

Kuinkas sattuikaan, että keskustasuunnittelu on ajankohtaista kahdessa vierekkäisessä radanvarren asukastaajamassa, Tampereella ja Lempäälässä. Molemmissa suunnitelmissa painottuu vahvasti junaliikenne ja asemien välitön ympäristö. Lempäälässä kehitteillä olevaan Hakkarin alueen osayleiskaavaan on jopa varattu optio lisäpysäkille, vaikka tällä hetkellä junia pysähtyy Lempäälässä harvakseltaan. Mitä tulevaisuudesta ajattellaan kunnan teknisessä toimessa, VR-konsernissa, Liikennevirastossa? Toimittajan kysymyksiin vastasivat Lempäälän kunnasta kaavoituspäällikkö Ilari…

Seutu+VR -lippu nyt myynnissä

Lempäälän ja Nokian kuntalaisille suunnattu seutu+VR -lippu on myynnissä joukkoliikenteen asiakaspalvelussa Tampereella (Frenckellinaukio 2 B) ja Visit Tampereen matkailuneuvonnassa rautatieasemalla. Lipun hinta on normaalin seutulipun suuruinen. Seutu+VR -lippu on voimassa 30 peräkkäistä kalenteripäivää lipun ostopäivästä tai valitusta aloituspäivästä alkaen. Kyseessä on henkilökohtainen yhdistelmälippu.  Bussimatkat tehdään Tampereen matkakortilla eli seutulipulla ja junamatkat VR:n kausilipulla eli paperisella…

Junaliikenne osaksi seutulippua

Junaliikenne tulee osaksi seutulippua Lempäälässä ja Nokialla juhannuksesta eteenpäin. Kokeilun aikana asiakas voi matkustaa Tampereen kaupunkiseudun seutulipulla 30 vuorokauden ajan rajoittamattoman määrän matkoja kokeilukuntien välisessä liikenteessä. Matkustaa voi sekä juna- että bussiliikenteen vuoroilla, joten kuukausilippulaisten ei tarvitse enää käyttää vain yhtä kulkuvälinettä. Kokeilusta on tarkoitus kerätä kokemusta siitä, miten lempääläläiset ja nokialaiset innostuvat käyttämään junan…