Miltä opiskelu maistuu roolivaatteissa laulaen ja näytellen? Tätä voi nykyisin testata Hakkarin koulussa, sillä koulussa on viime syksystä lähtien voinut ottaa valinnaisaineekseen musiikkiteatterin.
– Musiikkiteatterin opinnoissa yhdistellään äidinkieltä ja musiikkia. Tarkoituksena on, että joka vuosi tehdään uusi show. Mukana on lahjakkaita ja innokkaita nuoria, kertoo musiikinopettaja Pilvi Pursiheimo.
Nyt lahjakkaat ja innokkaat nuoret penkovat parhaillaan pää höyryten koulun roolivaaterekkejä. Tiukan penkomisen jälkeen Emilia Ojalasta kuoriutuu ehta Prinsessa Ruusunen, prinssi Jaakko Juntun roolivaatteet sen sijaan ovat vielä hieman hakusessa. Paikkansa löytävät kuitenkin muut näytelmään kuuluvat roolivaatteet, kuten kokinhatut, palvelijan vaatteet, kuninkaan kruunu ja muut tykötarpeet.
Harjoittelua on takana noin puolitoista kuukautta, ja edessä häämöttää Prinsessa Ruusunen -musiikkinäytelmän ensi-ilta. Ensi-ilta on 13. huhtikuuta, muut esitykset ovat 14. ja 17. huhtikuuta.
– Näytelmä sopii kenelle tahansa noin 3-vuotiaasta ylöspäin – erityisesti tietysti lapsille ja esimerkiksi päiväkoti- ja eskariryhmille, Emilia Ojala vinkkaa.
Ojalan mukaan musiikkiteatterin tekeminen on hieno tapa oppia esiintymistä ja ilmaisutaitoa.
– Tässä on pakko rohkaista mielensä ja uskaltaa heittäytyä, Ojala kuvaa.
Jaakko Junttu on samaa mieltä.
– Tässä saa vähän esimakua siitä, mitä oikea näyttelijän työ voisi olla. Kun keskittyy täysillä, niin hyvin menee, Junttu sanoo.
Tukea
opintomatkaan
Mukana musiikkinäytelmän teossa on ollut Ojalan ja Juntun lisäksi parikymmentä muuta Hakkarin koulun kahdeksasluokkalaista. Pilvi Pursiheimo kertoo, että Prinsessa Ruususeen ryhmä päätyi hyvin sattumalta.
– Istuimme koulun luottobändin kanssa alas ja aloimme miettiä, miten musiikkiteatteriesityksen toteuttaisi, Pursiheimo valottaa.
– Tämä teksti valikoitui osittain siksi, että sen kanssa ei tule ainakaan tekijänoikeusongelmia. Tein aikanaan itse näytelmän tekstit vanhan sadun pohjalta, ja myös sävellykset olen tehnyt itse.
Pursiheimo kehuu, että musiikkiteatteriprojekti yhdistää hienolla tavalla paitsi kaksi eri oppiainetta, myös opettajia, oppilaita ja oppilaiden vanhempia. Toisena vastuuopettajana on äidinkielen opettaja Henriikka Byckling.
– Vanhemmat huolehtivat esitysten puffetista ja ovat apuna markkinoinnissa, Pursiheimo kertoo.
Esityksestä saamansa tuotot ryhmä käyttää tänä keväänä opintomatkaan: ryhmä lähtee huhtikuussa Ramppikuumeeseen eli Mikkelin valtakunnallisille nuorisoteatteripäiville.