Kuljun ja Tampereen kaupungin  rajan välillä parannettu 14 suojatietä

Nyt ledit näkyvät hyvin Sääksjärven koulun suojateillä

Kahdelle suojatielle Sääksjärven koulun kohdalle on jyrsitty tienpintaan pimeällä hohtavat LED-valot lisäämään liikenneturvallisuutta. Kuva: Erkki Koivisto

Kahdelle suojatielle Sääksjärven koulun kohdalle on jyrsitty tienpintaan pimeällä hohtavat LED-valot lisäämään liikenneturvallisuutta. Kuva: Erkki Koivisto

Syksyn ja alkavan talven myötä suojateiden ja niillä kulkevien näkyvyys on yhä tärkeämpää. Tummiin pukeutunutta jalankulkijaa ja valotonta pyöräilijää on erittäin vaikea havaita taajamanopeuksissakin hämärässä ja sateisessa kelissä.
Pirkanmaan liikenneturvallisuusyhteistyöryhmä, johon kuuluvat Sisä-Suomen poliisilaitos, Liikenneturva, Pirkanmaan pelastuslaitos sekä Pirkanmaan ELY-keskus, järjestivät Lempäälässä Sääksjärven koululla tiistaiaamuna 17. marraskuuta ennen  kahdeksaa suojatietempauksen, jossa kiinnitettiin huomiota kävelijöiden ja pyöräilijöiden sekä autoilijoiden näkyvyyteen ja käyttäytymiseen suojatien kohdalla.

Tapahtumapaikkana oli Tampereentiellä Sääksjärven koulun kohdalla oleva suojatie, jolle on marraskuun alussa asennettu uudenlaiset LED-valot suojatien näkyväisyyttä parantamaan. LED-valojen suuntausta on  nyt säädetty, ja valot näkyvät hyvin.

Valot on saatu aikaan LEVELiTe -järjestelmällä, joka sisältää LED-valot, jotka upotetaan jyrsimällä asfalttiin. LED-valojen oletetaan parantavan suojatien havaittavuutta olennaisesti.

– Nyt odotamme siitä käyttäjäkokemuksia. Lempäälässä lisäksi Kiillon kohdan VälkkySign on vielä testausvaiheessa, ja liiketunnistimen herkkyyttä siellä vielä säädetään paremmaksi, sanoo rakennustöitä valvova konsultti Anne Valkonen Via Blanca Oy:stä.

Välkky Sign-merkissä on liiketunnistin, joka havaitsee suojatielle astujan. Suojatielle astuttaessa merkki vilkkuu ja parantaa jalankulkijan havaittavuutta.

Tempauksessa liikenneturvallisuusryhmän jäsenet jakoivat ja kiinnittivät heijastimia ja pyöränvaloja niille, joita ne puuttuivat. Samalla annettiin kulkijoille vinkkejä turvallisesta liikkumisesta suojateiden kohdalla.

Testausta ja koekäyttöä

Suojatieturvallisuutta parantavassa kokeiluhankkeessa on otettu käyttöön uusia materiaaleja ja menetelmiä. Keväällä 2015 käynnistyi tutkimushanke suojateiden turvallisuuden parantamisesta Tampereentiellä eli maantiellä 130 Lempäälässä Kuljun ja Tampereen kaupungin rajan välillä. Työn tavoitteena on löytää uudenlaisia kustannustehokkaita toimenpiteitä, joilla saadaan parannettua suojateiden havaittavuutta ja turvallisuutta sekä hillittyä autoilijoiden ajonopeuksia.

Hankkeessa testataan ja koekäytetään uudenlaisia liikenneturvallisuustuotteita, työmenetelmiä ja materiaaleja. Lisäksi tarkasteltiin  nopeusrajoituksia ko. tieosuudella. Parantamistoimenpiteiden suunnittelun ja toteutuksen yhteydessä tutkittiin myös toimenpiteiden vaikutusta alueen ajonopeuksiin ja liikennekäyttäytymiseen. Pirkanmaan ELY-keskus käynnisti suunniteltujen parantamistoimenpiteiden rakentamisen syyskuun alussa. Tutkimuksen rahoittajina ovat Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto sekä liikenne- ja viestintäministeriö.

Neljäntoista olemassa olevan suojatien parantaminen sisältää muun muassa suojatiemerkkien uusimista selkeästi heijastavimmiksi ja paremmin havaittaviksi, merkkien suoristamisen ja asentaminen oikeaan korkeuteen, sini-valkoisten herätevarsien uusimisen ja lisäämisen kaikkiin suojatiemerkkeihin, Maanteiden 130 ja 13784 liittymän (ns. Kiimakallion liittymä) muuttaminen STOP-risteykseksi, LEVELiTe -järjestelmän asentamisen kahden suojatien kohdalle Sääksjärvelle koulun tuntumaan sekä Välkky Sign -merkin asentamisen Kiillon kohdalle.

Lisäksi rakennettiin kokonaan uusi saarekkeellinen suojatie Houkantien liittymään. Uuden suojatiesaarekkeen reunat tehtiin liukuvaluna. Saarekkeen sisäosat täytettiin betonilla ja kuvioitiin ns. Stone Print -menetelmällä kiveyksen näköiseksi.

Kommentit (8)

  1. Korppikotka

    Ei ne asvaltin sisällä valot mitenkään valaise sitä jalankulkija joka pyrkii suojatiellä. Valaistus pitäisi olla ylhäältä, käykää vaikka katsomassa Tartossa tai Tallinnassa miten siellä on valaistus samoin myös bussipysäkki valaistus.

  2. Äiti Kuljusta

    Olen ajanut pari kertaa illalla uusien valojen ”yli”. Minusta ne ovat hyvät: harvemmin siitä ajava jää niitä ihmettelemään, ja toiv hidastaa sen vuoksi myös. Mutta näyttävätkö ne kuskille jalankulkijaa yhtään sen paremin, sitä en osaa sanoa. Ei olut kulkijoita juuri silloin.

  3. Autoilija

    Alkuun valot vetävät katseen puoleensa niin, että kadun reunassa olevat jalankulkijat voivat jäädä huomaamatta. Useammin kun kulkee, niin ei enää tuijota pelkkiä valoja.

  4. Autoilija

    Houkantien korokkeella ajolinjat Kuljun suuntaan tehtiin sellaiseksi, että liukkaiden saapuessa nähdään varmasti ojaan ajoja tai törmäyksiä pysäkillä seisovan bussin perään.

    • Toinen autoilija

      Jos siinä kohdassa ajaa ojaan tai linja-auton perään niin se on kyllä täysin kuljettajan oma virhe. Jos siinä onnistuu sähläämään niin on tilannenopeus ollut liian suuri.

  5. Perhana

    Nuo suojatien valot ainakin häikäisi minua niin, että en olisi ehkä nähnyt, jos siinä suojatiellä olisi ollut joku. Eikö ne olisi parempi osoittaa siihen jalankulkijaan, joka sitten näkyisi paremmin kuin autoilijan silmiin, joka sitten näkee sen jalankulkijan huonommin?

    Ja tuo Houkantien koroke on kyllä niin laitettu, että kyllä siinä on kitkarenkailla tai raskaalla kalustolla vääntämistä kun siihen muodostuu jossain vaiheessa oikein liukas kohta, että ei löydä itseään kaiteesta. Vaikka kuinka hiljaa menisi, niin jos ei ole kitkaa ja kaarteessa on luisu ulospäin, niin sinne se auto valuu.

    Lempäälän liikennesuunnittelu/toteutus ei aina ihan täysiä pisteitä kyllä ansaitse, vaikka yleensäottaen hommat on kyllä hoidettu erinomaisesti.

  6. Supi

    Olen täysin samaa mieltä Sääksjärven suojatievaloista. Olen muutaman kerran ajanut niistä ja kyllähän ne häikäisevät niin, ettei suojatiellä kulkijaa varmaan huomaisi.
    No, mutta hyvä yritys – huono toteutus. Kannattaisiko ne valot sittenkin kohdistaa siten, että autoilija näkisi sen suojatiellä kulkijan, eikä pelkästään sitä suojatietä hienoine valoineen.

    .

  7. Juppi

    Toivottavasti tämä on vain joku kokeilu. Tämä tuntuu todella vaaralliselta. Eihän autoilija näe suojatiellä kulkijaa näiden häikäisevien valojen vuoksi. Ottakaa nyt järki ns. käteen
    ja huolehtikaa suojateiden valaistuksesta muulla tavoin kuin tällaisilla pelletempuilla.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?