Missä on nyt Kaseva, kysyi Aknestik Suomirokkia -hitissään. Vastaus kuuluu: Piippo-keskuksessa, lauantai-iltana 4. helmikuuta.
Lempäälän kulttuurissa kuohuu myönteisellä tavalla. Ensin palasi PiPu Ky:ssä estradikäyttöön rakennettu Pauhu-paviljonki Tampereelta kotikonnuilleen Lempäälän kuntakeskustaan. Nyt esiintyy suomalainen melodisesta, herkästä musiikistaan ja stemmalaulustaan tunnettu poprock-yhtye Kaseva – niinikään kotimaisemissaan.
Niin voi sanoa, sillä nimenomaan Ahtialan takamailla Rautasemassa syntyi 1970-luvulla jäljittelemättömän kauniita suomalaisia suosikkikappaleita. Melodisen kauniista manserockistaan tunnettu, yhä edelleen keikkaileva Kaseva-yhtye on käyttänyt treenikämppänään ja keikkamatkojensa tukikohtana Ahtialan ja Rautaseman välimaastossa lähellä Nääjärveä Kirjasteentien päässä olevaa Jokelan perheen kesäpaikkaa.
– Kyllä. Pitää paikkansa. Kasevan kaikki kolme albumia Silloin kun (1974), Kun maailma elää (1976) ja Meidän huoneessa (1982) saivat alkunsa Lempäälässä, sanoo yhtyeen pitkäaikainen basisti Jouko ”Jokke” Järvinen.
Kasevan tunnetuimpia kappaleita ovat Stripteasetanssija, Vanha mies, Mari, Tyhjää, Kun maailma elää ja Pena. Ne ja monta muuta Kaseva-klassikkoa on mahdollista kuulla Lempäälässä 4. helmikuuta, kun bändi heittää keikan Piippo-keskuksessa.
Kasevan ensimmäinen aktiivikausi käsitti vuodet 1974–82, ja 2000-luvun alussa yhtye kasattiin uudelleen esiintymään täysille konserttisaleille ympäri Suomen. Hetken hiljaiseloa viettänyt Kaseva palasi esiintymislavoille loppuvuodesta 2015. Loppuunmyydyt salit todistavat, että ”Suomen Beatles” elää. Kuulijakunta ulottuu nyt jo kolmeen sukupolveen.
Nykyisessä kokoonpanossa esiintyvät Mikko Jokela (laulu, 12-kielinen kitara, sävellykset, sanoitukset, sovitukset), Nils Jokela (rummut, muut rytmi- ja lyömäsoittimet), Jouko Järvinen (basso, laulu) ja porukan nuorimpana Tommi Kekoni (sähkökitara, laulu).
Bändin tarina sai alkunsa jo 1970-luvun alussa, kun bändin kokoonpanoksi vakiintui Mikko Jokela, Asko Raivio, Tapio Rauma ja Nils Jokela ja Lovelle lähetettiin demonauha. Kaseva-nimi yhtyeelle löytyi Kalevalasta. Se tarkoittaa näppärää, kätevää. 2000-luvulla bändissä vaikutti myös Tapio Virtanen (sähkökitara ja laulu).
Kolmen hyvin myyneen pitkäsoiton ja yhden kokoelmalevyn julkaissut Kaseva julkaisi myös kolmetuntisen DVD-kokoelman 35-vuotisjuhlajulkaisukseen. Viime vuoden lopulla Kaseva alkoi levyttää uutta materiaalia yli 30 vuoden tauon jälkeen Mika Sundqvistin MSL Studiolla Kihniössä. Työn alla on EP, joka sisältää neljä uutta ennen julkaisematonta kappaletta.
Kasevan kevät näyttää kiireiseltä. Lempäälän Kulttuuritapahtumat Ry:n aikuisille suunnatun (K-18) Piippo-keskuksen keikan jälkeen Kaseva esiintyy seuraavaksi 17.3. Hämeenlinnassa, 24.3. Seinäjoella, 25.3. Espoossa, 1.4. Tampereella ja 7.4 Lahdessa.
”Missä on nyt Kaseva?
Missä on nyt Kollaa kestää?
Missä on nyt Keba?
Missä on Noitalinna huraa?”.
Hmmm, Jokelat ja peräseinäjokelaiset. Ennustaakohan Aknestik, että saamme jossain vaiheessa vielä kuulla Lempäälässä nykyisin kirjailijana vaikuttavan Sari Peltoniemen ja Peräseinäjoelta lähtöisin olevan Noitalinna huraan keikalla ja Pikkuveli-kappaleen? Toivottavasti, vaikka Piippo-keskuksessa.
Pitäkääkin se siellä