
Lempäälän-Vesilahden Sanomat uutisoi vajaa neljä vuotta sitten 10.11.2015, että Lempäälän kunnanhallitus päätti yksimielisesti kunnan sitoutuvan Lempäälä-talon toteutukseen. Hankekokonaisuuden kustannusarvioksi ilmoitettiin silloin noin 20 miljoonaa euroa ja se valmistuisi vuoden 2018 loppuun mennessä.
Kolme ja puoli vuotta myöhemmin 8.5.2019 lehden haastattelema kunnan viranhaltijajohto kertoo kustannusarvion olevan noin 37 miljoonaa euroa (33,5 + 3,2 miljoonaa euroa) ja valmistuminen olisi vuoden 2020 lopulla. Hanke on Lempäälän mittaluokassa todella suuri. Se vastaa asukaskohtaisesti suuruusluokaltaan esimerkiksi Tampereen raitiotiehanketta.
Miten kustannukset aiotaan kattaa, on jäänyt epäselväksi. Kunnan tarkastuslautakuntakin on luopunut niin sanotun keskustataseen peräämisestä. En kuitenkaan syyttäisi siitä tarkastuslautakuntaa, joka pari vuotta piti asiaa esillä, mutta ei saanut valtuutetuilta sellaista tukea, mikä olisi pakottanut kunnanhallituksen toimimaan.
Lempäälän kunnan velka kasvaa ja talous järkkyy, kuten Lempäälän-Vesilahden Sanomat 10.7. toteaa. Vanhan sanonnan mukaan kunnan velka on siirrettyä verotusta eli kunnan johto aikoo maksattaa hankkeensa tulevilla veronmaksajilla. Kuntalaisilla on oikeus tietää hankkeen arvioitu tulovirta ja se, paljonko jää veroilla katettavaksi. Se selviäisi keskustataseesta. Toivottavasti kuntalaisia edustavat valtuutetut hoitavat, että tällainen avoimuus toteutuu syksyn talousarviokäsittelyssä.
Mikä sitten on Lempäälä-talohankkeen lopullinen hinta? Pidän erittäin todennäköisenä, että se tulee ylittämään 40 miljoonaa euroa. Monen muun asian lisäksi muun muassa radan ylittävän sillan länsipuoli tulee aiheuttamaan lisäkustannuksia, joita kustannusarvioissa ei käsittääkseni ole huomioitu. Sen suunnittelutilannetta Lempäälän-Vesilahden Sanomat käsitteli 10.7. kirjoituksessaan.
Raimo Sirén
kunnallisneuvos
Lempäälä
Kommentointi on suljettu.