Moottoritien parantaminen Lempäälän ja Pirkkalan välillä

Me allekirjoittaneet laskimme liikkeelle nettiadressin (13.12.20), jossa kannatamme nykyisen valtatie 3:n parantamista välillä Lempäälä Kuljun eritasoliittymä – Pirkkala – Nokian moottoritien eritasoliittymä. Parantamistoimenpiteinä on otettava huomioon liikenteen turvallisuuden lisääminen ja liikenteen melusuojan parantaminen 3-tien varren asukkaille tällä tien osuudella.

Suunnitellut Puskiaisten moottoritieoikaisu ja 2-kehän rakentaminen Lempäälän ja Pirkkalan maastokäytäviin eivät ole mielestämme toteuttamiskelpoisia, sillä ne tuhoavat luonnolle arvokkaan ekologisen käytävän ja merkittävän virkistysmetsän.

Näyttää siltä, että Pirkanmaan liitossa tehdyt päätökset uusista tievarauksista maakuntakaavassa   ovat vanhentuneita. Erityisesti tämä koskee Puskiaisten moottoritieoikaisua. Nyt Pirkanmaan liitossa olisi kuunneltava tarkalla korvalla valtakunnan päättäjiä, jotka ovat asettaneet tiukkoja tavoitteita liikenteen päästöille.

Joukkoliikenteen kehittäminen on yksi mahdollisuus liikennemäärien kasvun hillitsemiseen erityisesti Tampereen ja kehyskuntien välillä. Meneillään olevat hankkeet lähijunaliikenteen kehittämiseksi ovat sellaisia, joilla pystytään ratkaisemaan liikennehaasteita kestävällä tavalla ja jotka tukevat Suomen hiilineutraalisuustavoitteita.

Väyläviraston selvityksessä (julkaisuja 20/2019) on tarkasteltu 3-tien ruuhkia ja tutkittu Tampereen kehätien sisäisten maanteiden rooleja. Suurimmat ruuhkat, joissa liikenne takkuaa, ovat kehätien osuudella Sarankulma – Nokian Pitkäniemi. Huomio kiinnittyy erityisesti siihen, ettei Pirkkalan ja Nokian väli näytä olevan mukana meneillään olevassa ELY-keskuksen ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA). Väylävirasto selvityksessään kuitenkin toteaa, että YVA:ssa ”tarkastellaan kehätien kolmansien kaistojen toteutettavuutta välillä Pirkkalan Linnakallio – Nokian Pitkäniemi”.

ELY-keskuksen suunnitelmissa on paikallisen liikenteen pitäminen pois muusta liikennevirrasta kehätiellä Sarankulman kohdalla ns. sekoituskaistojen avulla. Hyvä näin, koska joukkoliikenteen kehittäminen ei ensimmäisenä pure kehätien liikennevirtoihin.

Puskiaisten moottoritieoikaisu on ollut suunnittelijoiden työpöydällä jo yli 30 vuotta. Tänä aikana tie- ja viestintäliikenne, digiteknologia ja ihmisten arvomaailma ovat muuttuneet valtavasti. Kun Suomesta rakennettiin hyvinvointiyhteiskuntaa 1950-80-luvuilla, olivat yhteiskunnan investoinnit tieverkkoon tärkeitä. Nyt rakennettu tieverkko on pidettävä hyvässä kunnossa, ettei se rapaudu.

Nykymaailmassa asioita katsellaan luonnon ja sen keskellä elävän ihmisen kannalta. Minkälainen maailma meillä on tulevaisuudessa?

 

Veikko Hahmo,

Matti Pirhonen,

Jaakko Pitkänen

Pirkkala