Miten ikäihmiset on huomioitu päivätoiminnan ratkaisuja tehdessä?

Kiitos vastauksestasi, Annikki Lepola, kirjoitukseeni koskien päivätoiminnan siirosta Himmistä Hyvinvointikioskiin kunnan virastotalon yhteyteen.

Kertomasi on faktaa, joka on olemassa.

Kysymykseni koski kuitenkin henkilöstökertomuksen kautta esiin nostettua muutosten tavoitetta: ratkaisuja tehdään asiakkaat huomioiden, asiakaskeskeisesti. Miten se on otettu huomioon tässä ratkaisussa? Miten on keskusteltu ikäihmisten kanssa? Onko seniorineuvoston lausuntoa asiasta ym.?

Toinen asia, jonka perään kysyin, oli tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esiin nostettu kysymys tuottavuuden, kohdentuvuuden ja tehokkuudenkin arvioinnista. Mikä se oli tämän kysymyksen kohdalla?

Nyt kuitenkin päivätoiminnan oleellinen yhteys vanhuspalveluketjussa katkaistiin: saman käyntikerran aikana oli mahdollisuus saunaan, ruokailuun, ulkoiluun, lääkäri ja laboratorioajat tilattiin näille päiville. Mikä oli tehokkaampaa nyt toteutetussa muutoksessa kuin ed. järjestelyn tuottaman tuloksen arvo? Mikä oli muutoksen syy?

Näitä kysyin ja kysyn edelleen.

 

Maikki Hämäläinen-Ylikahri

vanhustyön johtaja, emerita

kuntavaaliehdokas, keskusta

 

Lue myös:

Olen huolissani vanhuspalveluiden päivätoiminnan kehityssuunnasta Lempäälässä