Vaalipaneelissa erikoisia väitteitä Puskiaisten oikaisusta

Birgitan polku tulee kirjoittajan mukaan kokemaan Sääksjärvellä todella suuren mullistuksen, jos väylä- ja kaavoitussuunnitelmat toteutuvat. Kuva: Teemu Hiltunen

Lempäälän-Vesilahden Sanomat ja Pirkan opisto järjestivät 15. maaliskuuta vaalipaneelin, jossa yhtenä teemana oli ns. Puskiaisten moottoritie eli valtatie 3 uusi linjaus Lempäälästä Pirkkalaan halki laajan ja arvokkaan lähiluonto- ja virkistysmetsäalueen, LemPi-metsän.

Paneelikeskustelussa oli muutama ihmetystä herättävä puheenvuoro, joihin haluaisin kiinnittää huomion.

Katso video: Puskiaisten oikaisusta mittaa – Eduskuntavaalipaneeli Lempäälässä nyt tallenne katsottavissa

Ensinnäkin, keskustan ehdokkaan Tuukka Liuhan kannanotot. Hän on sekä Aamulehden että Tamperelaisen vaalikoneissa vastannut olevansa eri mieltä siitä, että Puskiaisten moottoritie tulisi rakentaa. Vaalipaneelissa hän oli kuitenkin metsämoottoritien rakentamisen kannalla.

Hän kertoi, että vaikka hanke ei ole juuri tällä kellonlyömällä ajankohtainen, piti hän sitä silti hyvänä tulevaisuuden hankkeena Lempäälälle, Pirkanmaalle ja koko Suomelle. Tämä on minusta äänestäjän harhaanjohtamista, jos vaalikoneessa antaa kuvan, että ehdokas on lähiluonnon puolustamisen kannalla, mutta tosiasiassa ei sitten olekaan.

 

Toisekseen, kokoomuksen ehdokas Jocka Träskbäck väitti, että Birgitan polku säilyy eikä siitä lähde metriäkään. Tämä ei pidä paikkaansa.

Birgitan polku tulee kokemaan Sääksjärvellä Lempäälän ja Pirkkalan välisellä metsäalueella todella suuren mullistuksen, jos väylä- ja kaavoitussuunnitelmat toteutuvat. Birgitan polku siirtyisi Sääksjärveltä Kaitajärvelle mentäessä käytännössä koko matkan toiseen paikkaan ja kulkisi osin nykyisiä metsäteitä ja monin paikoin aivan liian kapeita puistokäytäviä pitkin uusien teiden, asutuksen ja peltihallien välissä.

Nykyiset Ammejärven laavu ja Kaitajärven kota tulisivat sijaitsemaan paljon lähempänä rakennetun ympäristön melu- ja valosaasteen lähteitä kuin nyt. Tämä kaikki käy selväksi Sääksjärven osayleiskaavaluonnoksesta sekä väylähankkeen yva-selonteosta ja paneelissa vihreiden ehdokas Tiina Wesslin asian oikeaa tolaa hyvin toikin esiin.

Luontoa puolustivat myös vasemmistoliiton Satu Kosola sekä perussuomalaisten Veijo Niemi. Kiitos heille järjen ääninä olemisesta.

Sääksjärven lähiluontoa ei haluta tuhota. Kuva: Teemu Hiltunen

Träskbäckin mielestä me lähiluonnon puolustajat annamme asiassa jatkuvasti väärää tietoa, mutta se on kyllä hän itse, joka sitä väärää tietoa nyt antaa.

Niin Birgitan polun ja koko hankealueen osalta sen säilymisestä virkistyksellisesti muuttumattomana kuin myös siitä, että Sääksjärvi tarvitsee yli kaksinkertaisen asukasmäärän nykyiseen nähden, jotta tänne saataisiin lähijunaseisake. Eli yli 10 000 asukasta junaseisakkeen takia. Tämäkään ei pidä paikkaansa.

Träskbäck kertoo rakastavansa faktoja ja sanoo tarkistaneensa asian vanhasta kunnanhallituksen pöytäkirjasta mutta, jos hän olisi tarkistanut sen suoraan ko. pöytäkirjassa viitatusta Lempäälän raideliikenneselvityksestä vuodelta 2020, niin hän olisi voinut lukea, että junaseisake on mahdollinen jo nykyisellä asukasmäärällä. Kyse on vain siitä, että millainen juna ja kuinka tiheästi se täällä seisahtuisi.

Tiheävälinen lähijunaliikenne saati kaukojunaliikenne saattaisi vaatia myös lisäraiteita eli suuria panostuksia valtiolta. Panostukset raideliikenteeseen – paitsi uusi suurnopeusratalinjaus samaisen LemPi-metsän halki – ovat tottakai lähtökohtaisesti parempi asia kuin panostukset tieliikenteen kasvattamiseen, mitä Puskiaisten moottoritie edustaa.

 

Junaseisake ei omasta mielestäni ole kuitenkaan maailman tärkein asia saada Sääksjärvelle. Täällä on jo Nyssen bussiliikenteen palvelutaso sillä tolalla, että vartin välein pääsee päivisin Tampereelle tai Lempäälän keskustaan. Juna matkantekoa hieman toki nopeuttaisi ja helpottaisi jatkoyhteyksiä Helsinkiin tai muualle, mutta ennemmin laittaisin tässä kohtaa paukkuja bussiliikenteen kehittämiselle niille Lempäälän alueille, joissa sitä ei nyt riittävästi ole tai joilta sitä on karsittu. Sääksjärven asukasluvun kasvun ”pakottamisen” junaliikenteen vuoksi näen erittäin harhaanjohtavana puheena.

Träskbäck sanoi paneelissa myös, että ei Puskiaisten moottoritien suunnitteleminen lopu, vaikka he kaikki panelistit olisivat sitä vastaan. Hän ei kuitenkaan sano, että se olisi jo iso ja merkittävä askel lähiluonnon pelastamisen suuntaan. Jos Lempäälän päättäjien enemmistö liittyisi Pirkkalan kunnan päättäjiin ja toteaisi, että kunta ei halua Puskiaisten moottoritietä alueelleen, olisi se jo suuri harppaus siihen suuntaan, että väyläsuunnitelma poistettaisiin myös maakuntakaavasta. Kuntapäättäjien mielipiteillä on väliä.

 

Teemu Hiltunen
Sääksjärvi, Lempäälä

 

Lue myös:

Asukkaat eivät halua Sääksjärven lähiluontoa tuhottavan – Mielenilmaus LemPi-metsän puolesta

Kommentointi on suljettu.