Hoitotakuu kiristyi syyskuun alussa, Lempäälässä jonoja ei ole – Ajokorttitodistuksia voi joutua hakemaan yksityiseltä puolelta

Kiristynyt hoitotakuu tarkoittaa, että asiakkaan pitää päästä perusterveydenhuollossa hoitoon kahdessa viikossa. Essi Aalto (vas.) ja Taina Hellsten kertovat, että Lempäälässä hoitotakuuseen päästään. Kuva: Katariina Rannaste

Hoitotakuun vaatimukset kiristyivät syyskuun alussa. Kiireettömän hoidon tarve on arvioitava jatkossa samana päivänä, kun se aiemmin on ollut kolme vuorokautta.

Ensimmäiseen hoitotapahtumaan on päästävä 14 vuorokaudessa.

Hoitotakuu koskee perusterveydenhuoltoa, opiskelijaterveydenhuoltoa ja mielenterveyspalveluita. Suun terveydenhuollossa hoitotakuu kiristyi kuudesta kuukaudesta neljään kuukauteen.

Lempäälässä hoitotakuun kiristymiseen lähdetään hyvistä lähtökohdista, arvioi apulaisylilääkäri Taina Hellsten. Jonoja ei hänen mukaansa tällä hetkellä ole.

– Saimme kesän aikana jonot purettua ja tilanne on kohtuullinen. Tilanne ei ole ollut aina yhtä hyvä, eikä se ole sitä tällä hetkellä joka kunnassa Pirkanmaalla, mutta meillä on normaaleja vastaanottoaikoja antaa, Hellsten kertoo.

Hoitotakuussa pysymiseen vaikuttaa lääkäriresurssi, joka on tällä hetkellä Taina Hellstenin mukaan hyvä etenkin Kuljussa.

 

Arvion hoidon tarpeesta tekee hoitaja, kun kuntalainen ottaa terveysasemalle yhteyttä. Näin toimitaan riippumatta siitä, onko asiakas yhteydessä puhelimitse tai Omaolo-verkkopalvelun tai chatin kautta.

Chat otettiin Lempäälässä käyttöön kesäkuussa.

– Hoitaja tekee puhelun tai chat-keskustelun aikana arvion, mikä on oikea väylä, mihin asiakas ohjataan. Hän arvioi, ohjataanko asiakas oireidensa perusteella hoitajalle, lääkärille vai annetaanko hänelle kotihoito-ohjeet, Taina Hellsten kertoo.

– Jos asiakas tarvitsee hoitoa saman päivän aikana, kiirevastaanotto järjestyy kuten ennenkin, hän sanoo.

Asiakas voidaan tarvittaessa ohjata muualle kuin hänen omalle terveysasemalleen.

– Kuljussa on väestömäärään nähden enemmän vapaita aikoja kuin Lempäälän keskustan terveysasemalla, joten tarjoamme sieltä aikoja. Kaikki asiakkaat eivät kuitenkaan halua sinne lähteä, Hellsten sanoo.

Asiakkaalla on oikeus jäädä odottamaan hoitoa omalle terveysasemalle tai tietylle ammattihenkilölle. Tällöin hyvinvointialueella ei ole velvoitetta järjestää hoitoaikaa hoitotakuuajassa.

– Jos tarjottu palvelu tai aika ei sovi asiakkaalle, voidaan ajasta poiketa, Taina Hellsten sanoo.

Asiakkaalla on oikeus jäädä odottamaan hoitoa omalle terveysasemalle tai tietylle ammattihenkilölle. Kuva: LVS-arkisto/Seppo Kummala

Hoitotakuun kiristyminen ja hoitoon pääsy 14 vuorokaudessa ei koske kaikkia terveydenhuollon palveluja.

Se ei koske seulontoja, rokotuksia tai pitkäaikaissairauksien määräaikaiskontrollia, ellei pitkäaikaissairaalle tule akuuttia muutosta tilaansa.

– Se ei koske myöskään ajokorttitodistusta varten tehtävää terveystarkastusta, joita kysellään meiltä aika paljon. Jos Traficomilta tulee ilmoitus, että heille pitää toimittaa lääkärintodistus ajokyvystä, ja asiakas on lääkäriajan kanssa myöhään liikkeellä, täytyy meidän ohjata hänet hakemaan lausunto yksityispuolelta, apulaisosastonhoitaja Essi Aalto sanoo.

 

Palveluverkkoa koskeva suunnitelma on herättänyt huolta Pirkanmaalla. Hyvinvointialue julkaisi elokuun lopulla suunnitelman, jonka mukaan vuodeosastoja ja terveysasemia lakkautettaisiin eri puolilla Pirkanmaata.

Pirkanmaalaiset voivat nyt kertoa suunnitelmasta näkemyksensä.

– Lempäälään ei palveluverkkoselvityksessä esitetä suuria muutoksia, siksi Pirhan yleisötilaisuuksia ei ole järjestetty täällä, vaan pienemmillä paikkakunnilla, mutta kyselyyn kannattaa vastata, Taina Hellsten kannustaa.

Asukkaat voivat kertoa, miten suunnitellut palveluverkoston muutokset vaikuttaisivat heidän arkeensa ja miten suunnitelmia voisi kehittää.

Kyselyyn voi vastata 7.–24. syyskuuta joko verkkolomakkeella tai täyttämällä paperilomakkeen. Paperilomakkeita on jaossa Lempäälän terveysasemalla. Verkkokyselyn linkki on julkaistu osoitteessa pirha.fi/palveluverkko.

 

 

Vastaanottopalvelujen hoidon tarpeen arviointi- ja neuvontanumerot:

Itätiimi 03 384 5016 (ma–to klo 8–16, pe ja aattopäivät klo 8–15)

Länsitiimi 03 384 5017 (ma–to klo 8–16, pe ja aattopäivät klo 8–15)

Kulju-tiimi 03 384 5018 (ma–to klo 8–16, pe ja aattopäivät klo 8–15)

Kiirevastaanotto 03 384 5250

Pirkanmaan terveysneuvonta: 03 384 5000, kun terveysasemasi on kiinni ja tarvitset hoitoon ohjausta

Kotitori: 040 733 3949, ikääntyneille, vammaisille sekä mielenterveys- ja päihdeasioissa tukea tarvitseville

Vaihde 03 311 611 auttaa, jos et muutoin löydä etsimäsi palvelun numeroa

 

Lue myös:

Sairaanhoitajan chat-palvelu otetaan käyttöön Lempäälässä