Isot näyttävät esimerkkiä autoilun sähköistämisessä

Sähköautot valtaavat markkinoita yllättävän kovalla vauhdilla. Kun vielä viime vuoden lopulla Suomen maanteillä liikkui vajaat 45 000 täyssähköistä henkilöautoa, tämän vuoden puoliväliin mennessä määrä on kasvanut jo noin 64 000:nteen. Tänä vuonna uusista henkilöautoista joka kolmas ostetaan täyssähköisenä, joten mistään marginaalikulkuneuvosta ei ole kyse. Toki viime vuoden lopussa liikenteessä oli yhteensä 1,8 miljoonaa bensiinikäyttöistä ja reilut 700 000 dieselpolttoista henkilöautoa. Kokonaismäärä on niin suuri, että muutos vaikuttaa hitaalta.

Sähköautoihin liittyy yhä paljon epäilyjä, ihan syystäkin. Kaksi keskeisintä ovat kallis hankintahinta ja käytettyjen sähköautojen akustojen kesto. Myös akkumateriaalien louhinta arveluttaa ympäristöhaitoillaan. Öljynjalostukseen on jo niin totuttu, että sen haittoja bensapumpulle asti harvoin tulee pohdittua.

Yhdellä latauksella ajettava matka nykysähköautoilla riittää jo useimman henkilöautoilijan tarpeisiin. Akkuteknologia kehittyy valtavin harppauksin. Luonnollisesti on paljon ajavia, joille vielä bensiini tai diesel voi olla soveltuvampi vaihtoehto vaikkapa käytettynä. Auton valinta tulee tehdä omien tarpeiden mukaan.

Yksityisautoilijat tekevät usein valintoja vahvasti tunteella. Suurten toimijoiden ratkaisut perustuvat äärimmäisen tarkkoihin kustannuslaskelmiin. Eurooppalaisittainkin suuri jakelija ja liikennöitsijä, DB Schenker näyttää esimerkkiä uskossaan sähköautojen tulevaisuuteen. Yhtiö aloitti kappaletavaran runkoliikenteen Suomessa täyssähköisellä, erikoispitkällä yhdistelmällä. Jo aiemmin DB Schenker on hoitanut kaupunkijakelua täyssähköisillä pakettiautoilla. Lisää täyssähköautoja on tulossa. Pidemmällä tulevaisuudessa Schenker uskoo, että sähköautojen lisäksi kuljetuskalusto koostuu vetypolttokennoilla varustetuilla ajoneuvoilla. Niiden aika ei ole aivan vielä.

Suurista autovalmistajista Volvo on ensimmäisten joukossa ilmoittanut kunnianhimoiset tavoitteet luopua polttomoottoriajoneuvojen valmistuksesta ensi vuosikymmenellä. Tällä hetkellä Volvon kaikki rekka-automallit on saatavilla niin diesel-, kaasu- kuin täyssähköversioina. Raskaassa liikennöinnissä kaksinkertainen hankintahinta kuolettuu yllättävänkin nopeasti. DB Schenkerin sähkörekan uskotaan taittaneen hankintahinnan eron alle vuoden käytöllä edullisemmilla käyttökustannuksilla.

Keskeisin syy luopua perinteisistä polttomoottoreista ovat ympäristösyyt. Ilmastonmuutosta emme sähköautoilla estä, mutta kaikki voitava sen hidastamiseksi on tehtävä. Yksittäisellä ratkaisulla ei ole kovin suurta merkitystä, mutta liikenteen päästöt ovat kiistatta yksi suurista.