Nuoret kuljettajat jälleen kiikarissa

Ajokortin suosio on tilastojen mukaan nuorten parissa laskussa. Enää vain noin puolet nuorista suorittaa B-kortin 18-vuotiaana.

Kuten arvata saattaa, etenkin pääkaupunkiseudulla kiinnostus ajokortin hankkimiseen on laskenut. Kuka haluaa pyöriä autolla ruuhkissa, kun tarjolla ovat vaihtoehtona metro ja ratikat.

Vaikka nuorten ajokorttien määrä on vähentynyt, heille määrätyt ajokiellot ovat lisääntyneet. Lisäksi joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.

Vahinkojen vähentämiseksi Liikenneturva on lähtenyt ajamaan Tanskan malliin porrastettua ajokorttia. Alkuvaiheessa nuorella pitäisi olla aikuinen mukana matkassa. Lisäksi voitaisiin rajoittaa nuorten ajot päiväsaikaan tai kieltää teini-ikäisten matkustaminen samassa autossa.

Nyt on pakko todeta, että Liikenneturva on lähtenyt hyvin oudoille teille. Ensinnäkään aikuisen mukana olo autossa ei sinänsä takaa mitään. Osa aikuisistakin ajelee melko vallattomasti.
Jos yöllä ajamista tai auton lastaamista teineillä halutaan rajoittaa, niin miten tämä rajoitus käytännössä toteutetaan?

Molemmat rajoitukset pitävät sisällään ääneen sanomattoman ajatuksen holtittoman ajon tai toisten tekemän yllytyksen karsimisesta, mutta ovatko nämä keinot ylipäätään realistisia tai reiluja? Vain osa nuorista koheltaa liikenteessä. Niin tekee myös osa aikuisista.

Liikenneturva voisi vaihteeksi ottaa kantaa vaikka niiden aikuisten kuljettajien ajoon, jotka Helsingistä saakka ajavat Tampereelle tai toisinpäin koko matkan moottoritien vasenta kaistaa riippumatta siitä, onko oikean puoleisella kaistalla liikennettä.

Kaikenlaisia määräyksiä voidaan tekemisen puutteessa keksiä, mutta joku tolkku niissä pitäisi kuitenkin olla. Esimerkiksi ylinopeudet ovat yleiseurooppalainen ilmiö.