”Minun kavereitani on koko luokka!”

Ilona Pitkäjärvi (vas.), Edit Viljakainen ja Masi Anttila lähettävät erityisterveisiä:– Mikille terveiset, oot hyvä ystävä, toivoo Masi. Edit puolestaan toivottaa mummolle ja vaarille hyvää ystävänpäivää. – Hyvää ystävänpäivää Iinalle ja ohjaaja Päiville, toivoo Ilona.

Kuokkalan koulussa pohdittiin ystävänpäivää ja ystävyyttä

”Dip dap dippa dappa duha…” laulu kajahti ilmoille, kun Kuokkalan koulun ykkösluokkalaiset olivat saapuneet luokkaan aamuisen luistelun jälkeen. Syynä lauluun oli vierasperäisten kirjainten harjoittelu. Seuraavaksi vuorossa oli ystävänpäiväkoristeiden ja -korttien askartelua. Oppilailta myös kerättiin tervehdyksiä, joista valitaan joitakin luettavaksi koulun ystävänpäiväradioon.

Muiden jäädessä askartelemaan saimme haastatella muutamaa oppilasta tarkemmin heidän ajatuksistaan ystävänpäivästä ja kavereista.

– Minun kavereitani on koko luokka! hihkaisi Masi Anttila, 8, kun aloitimme haastattelun. Masi kertoi pitävänsä lumilinnojen rakentelusta kavereidensa kanssa. Lumesta rakentelu tuntui olevan suosiossa, sillä myös seitsemänvuotiaat Edit Viljakainen ja Ilona Pitkäjärvi touhuavat lumen parissa mielellään.

Ystävänpäivänä he yrittävät leikkiä sovussa ja välttää riitoja, vaikkei niitä muutenkaan kauhean usein synny. Edit lähettää kavereilleen itse tehtyjä kortteja ja odottaa itsekin saavansa niitä. Hän aikoo myös lähettää ystävänpäiväradiossa terveisiä luokan ohjaajalle Päivi Jokiselle.

Ilona käy usein ystävänpäivän tienoilla teatterissa. Tänä vuonna hän on menossa katsomaan Ella ja kaverit salaisessa palveluksessa. Editille tulee kavereita yökylään, ja Masi menee mökilleen Himokselle, jossa aikoo lasketella, syödä ja käydä kaupassa.

Yritimme saada lapset miettimään, mikä on ystävänpäivän tarkoitus, ja miksi sitä vietetään. Hetken oli hiljaista, mutta sitten Masi tokaisi:

– Saa ilahduttaa kavereita ja ystäviä.

Tytöt olivat samaa mieltä Masin kanssa. Tässä he ovat täysin oikeassa, miten tässä paremmin suomalaista ystävänpäivää kuvailisi.

Koulu käyttää paljon aikaa ystävänpäivän valmisteluun. Oppilaskunnan toimintaa ohjaava Jenni Marttila kertoi, että luokissa on esimerkiksi tehty paljon sydänkoristeita ja kortteja kavereille. Jokainen opettaja päättää itse, miten he luokassaan ystävänpäivää käsittelevät.

– Itse aion esimerkiksi arpoa luokassani jokaiselle oppilaalle ”salaisen ystävän”, jolle viikon ajan tehdään hyviä tekoja.

Oppilaskunnan ideoimana järjestetään ystävänpäiväradio, joka on ollut koululla perinteenä jo useampia vuosia.

– Se on sellainen hyvänmielen radio, jossa kerrotaan vitsejä ja terveisiä, sekä soitetaan musiikkia.

Jenni kertoi ehdottaneensa myös halipasseja, joihin saa kirjoittaa nimensä toista halattuaan. Oppilaat eivät tästä kuitenkaan innostuneet.

– Oppilaat ovat sen verran nuoria, että ”tyttöpoikabakteerit” aiheuttavat huolta.

Muun ohjelman lisäksi vanhempainyhdistys järjestää koululla ohjattua parkouria.

Lapset eivät ole vielä erityisemmin innostuneet ystävänpäivästä, mutta ensi viikolla asia on varmasti toisin. Alakoulussa harjoitellaan ihmissuhdetaitoja ja kanssakäymistä, sekä miten olla hyvä kaveri. Ystävyys on siis koko vuoden teema, vaikka se tuleekin enemmän esille ystävänpäivän aikaan.

 

tet-harjoittelijat Sanni Jaatinen ja Siiri Vähäsöyrinki