Lempäälän menestystä käsitelleestä kolumnista unohtui yksi vieläkin tärkeämpi moottoritiepäätös

Lempäälän-Vesilahden Sanomien 24. huhtikuuta mukana tulleessa Elinvoimaa-lehdessä oli päätoimittaja Ka­ri Pusan kolumni ”Lempäälän menestyksen takaa löytyy kaksi tärkeää päätöstä”. Niiksi hän listaa viisi moottoritieliittymää ja Marjamäen kaavoituksen. Pusan näkemys on sinällään perusteltu, mutta hän unohtaa vieläkin tärkeämmän moottoritiepäätöksen. Nimittäin sen, ettei moottoritietä linjattu Lempäälän keskustan kautta.

Moottoritien suunnittelun alkuvaiheissa kunnan viranhaltijajohto ajoi voimakkaasti Lempäälän kes­kustasaaren kautta kulkevaa vaihtoehtoa. Sitä tuki myös muun muassa paikallinen yrittäjäyhdistys. Kunnan luottamushenkilöiden mielipiteissä oli voimakasta jakautumista. Merkittävään rooliin nou­sivat keskustavaihtoehtoa vastustava yli 1300 allekirjoittajan kansalaisadressi ja lukuisten asukasyh­distysten vastustavat kannat.

Hieman runsas kolmekymmentä vuotta sitten vuoden 1988 lopulla Lempäälän kunnanvaltuusto asettui selvin äänestysluvuin vastustamaan jyrkästi Lempäälän keskustan kautta kulkevaa moottori­tievaihtoehtoa. Se johti niin sanottuun Lipon vaihtoehtoon ja sen myötä Pusan korostamaan viiteen moottoritieliittymään Lempäälän kunnan alueella.

Itse kukin voi pohtia miten kuntakeskustassa sijaitseva moottoritieliittymä olisi vaikuttanut keskus­tan kehittämiseen ottaen huomioon moottoritien melu- ja muut ongelmat. Yksityiskohtaisemmin moottoritien suunnittelun vaiheista olen kirjoittanut kirjassani Läpi harmaan kiven.

 

Raimo Sirén
kunnallisneuvos
Lempäälä