Telkäntaipaleen kihara ramppi tuskin saa rakennuslupaa

Kirjoittaja pohtii Telkäntaipaleen sillan päähän suunnitellun rampin jyrkkyyttä. Kuva: Lempäälän kunta

Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 23. syyskuuta asiakohtana  §278 rakennuttaa Telkäntaipaleen sillalle mielenkiintoisen rampin/väylän, jota pitkin sitten sillalle ja Lempäälä-taloon pääsee lännestä, siis jos pääsee ja kuka pääsee.

Päätösehdotuksessa oli väylä selitetty loivaksi ja erittäin loivaksi (lasku 5 cm/metri). Kaikki on suhteellista, tuo loivuus on kuitenkin suurin sallittu jyrkkyys, mikä ulkona olevalle väylälle sallitaan. Huippuna vielä alapäässä 8% lasku puupintaisena. Se vaatii jo kahden metrin tasanteen ja puu on märkänä liukas pinta. Itse väyläkin vaatii ala- ja yläpäähän 1,5 m pitkän vaakasuoran tasanteen (ei näkynyt kuvista).

Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä tuli voimaan 1.1.2018 (241/2017). Sen 2 § sisältää asiaa, samoin Ympäristöministeriön ohje 26.3.2018, kohta 2.2.2. Luiskan muoto: kaltevat osuudet pitää olla suoravartiset, siis kulkusuuntaan nähden suorat. Jos luiska kääntyy, tarvitaan käännöskohdassa vaakasuora välitaso (Helsinki Kaupunkitilaohje 5/2019). Välitasanteelta käännytään seuraavalle kaltevalle osuudelle. Tasanteelta pitää näkyä seuraavalle tasanteelle. Käsijohteet pitää olla molemmin puolin (portailla on, rampilla ei näy).

Nyt rampin pituus on noin 90 metriä yhtämittaista ylä-/alamäkeä, ajatelkaa pyörätuolin työntäjää! Rampin leveydestä ei ollut mainintaa, siitäkin on asetuksessa määräykset (min. 1,8 m).

Tuskin ramppi saa rakennuslupaa tuollaisenaan, jos saa, niin se jäänee tilataideteokseksi, käyttöä ei turvallisuussyistä voida sallia. Miten muuten silta on saanut rakennusluvan, jos toisen pään kulun suunnittelu on noin kesken.

Veteraanien ja rollaattoriväen kohdalla ratkaisu on yksinkertainen, ylös ei jaksa mennä, alas ei uskalla tulla. Nuorisolle se kelpaa kyllä vauhdikkaaksi scoottiväyläksi.

 

Hannu Riikonen
Lempäälän Sotaveteraanien sihteeri

 

Lue myös:

Telkäntaipaleen länsipuolelle aiotaan tehdä kaksi ramppia – Suunnitelmaan ei suhtauduta varauksettomasti: ”Kustannusvaikutuskaan ei ole selvä”