Lempäälän terveyskeskus, miksi ovet ei aukene meille?

Olin 1.8. saanut erinomaista palvelua lääkäri Reetta Wellingiltä, suuri kiitos hänelle. Kunhan ensin olin päässyt siihen asti! Lähdin Vesilahdesta seuraavana päivänä noutaakseni lähetteen jatkotutkimuksiin, kuten lääkärin kanssa sovittiin. Infon ovi oli visusti kiinni ja siinä oli lappu, että se on avoinna klo 8–10 ja 14–15. Tätä tietoa en ole missään huomannut ilmoitetun, enkä löytänyt kyllä tietoa jälkeenpäinkään terveyskeskuksen sivuilta.

Siinä seisoskelin toivossa, että ovi aukeaisi ja saisin hoidettua asiani. Henkilökunnan edustaja tuli, avasi avaimillaan oven, meni sisään ja hetken kuluttua tuli pois. Sanoin hänelle asiani, mutta hän napautti oven nenäni edessä kiinni ja sanoi: ”Koputa siihen oveen, jos ne aukaisee!”. Hän meni menojaan ja minä jäin koputtelemaan. Koputin kolmesti, mutta kolkuttavalle ei avattu. Tyrmistyneenä lähdin pois. Istuskelin Kanttorin puistossa 3 tuntia 15 minuuttia ja hyräilin itsekseni Hortto Kaalon laulua ”Miksi ovet ei aukene meille”. Kello tuli 14, palasin ovelle ja sain asiani hoidettua, siihen meni aikaa hoitajalla 25 sekuntia.

Haluan tällä samalla palstalla vastauksenne kysymykseen, toteutuiko tämä palvelutapahtuma mielestänne hyvin ja asiakaslähtöisesti.

Yleisesti ottaen tällaiset tiukat ja joustamattomat aikarajat herättävät asiakkaissa närkästystä, ja he kokevat sen luukuttamisena ja pompottamisena ja aikarajat jopa aiheuttavat hoidon saamisessa viivästystä kaikkine seuraamuksineen. Siksi haluankin tässä kysymyksessä vastauksenne siihen, millä perusteella tämä uusi käytäntö palvelee asiakkaitanne entistä paremmin, esimerkiksi Tampereella työssä käyviä? Mitkä perusteet ovat vaikuttaneet siihen, että ajat ovat juuri nämä? Miltei 30 vuoden kokemukseni siinä työssä kertoo, että systeemi on valittu siksi, että se palvelee parhaiten henkilökuntaa, jolla näin on RAUHA tehdä muita töitään kuin potilastyötä, eivätkä asiakkaat häiritse. Näitä muita töitä on aina ollut ja tulee aina olemaan, mutta on huonoa tehtävien suunnittelua ja johtamista, jos se kostautuu huonona palveluna asiakkaille, jotka kuitenkin maksavat palkkanne!

Henkilöllä, joka tulee pääovesta sisään, on aina joku syy hakea apuanne. Eivät he tule sinne viettämään aikaa tiukasti lukittujen ovien ja vankilamaisten tyhjien käytävien tylyydessä. Jokaisen asian hoitaminen vie henkilökunnalta saman ajan riippumatta siitä, hoidetaanko se nyt vai 3 tunnin kuluttua vai viikkojen kuluttua. Mutta apua tarvitsevalle sillä on merkitystä.

 

Marjaleena Kekki