Asiakasraati vanhuspalveluiden yhteyteen

Seniorineuvosto on tehnyt kunnalle aloitteen asiakasraadista vanhuspalveluiden yhteyteen.

Seniorineuvoston jäsenille tulee yhteydenottoja vanhuspalveluiden asiakkaiden omaisilta. Yhteydenotot koskevat mm. palveluiden toteuttamistapoja, asiakaskohtaamisia, palveluketjujen joustamattomuutta ja yhteydenottojen hitautta. Toisaalta ja lisäksi väestörakenteen painottuessa yhä enemmän yli 65-vuotiaiden ikäluokkiin lisääntyvät vanhuspalveluihin kohdentuvat palveluiden kehittämistarpeet.

Tämän päivän sekä tulevaisuuden kehittämistyöhön tarvitaan myös arjen ääni, asiakkaan ääni. Asiakkaan äänen toivoisi nousevan esiin muutoin kuin tehtyjen valitusten kautta, suoralla vuorovaikutuksella neuvotellen ja puhuen.

Kunnan organisaatiossa on kuntalaisfoorumin osio. Sen kautta haetaan kuntalaisten ääntä palveluiden kehittämisen ja päätöksenteon tueksi. Toimieliminä ovat tällä hetkellä valiokunnat, seniorineuvosto sekä vammaisneuvosto. Lisäksi kunnan yhteisöpalveluiden organisaatioon on uutena kuntalaisfoorumiin rinnastettavana toimijana perustettu järjestöille kanava saattaa toimintaansa liittyvät toiveet ja ajatukset keskusteluun ja päätöksentekoa varten.

Seniorineuvosto esittää vanhuspalveluiden yhteyteen perustettavan asiakasraadin perustamista. Asiakasraati voitaisiin koota kuten seniorineuvosto: hakumenettelyllä neljäksi vuodeksi kerrallaan. Kokoontumisia voisi olla 3–4 vuodessa. Toiminta olisi vapaaehtoisuuteen perustuvaa eikä palkkiomaksuja olisi, korkeintaan matkakorvaukset ja kahvitarjoilu.

Tällä tavalla toimien luodaan suora vuorovaikutuskanava esiin nostettaville kehittämis- ja palveluiden toteuttamiseen liittyville korjaustoivomuksille.

 

Lempäälän seniorineuvosto