Ohrariävälle uudet paakarit

13ståhlberg2
Jari Viskari jatkaa Ståhlbergin toiminnassa, mutta työtahtia hiljentäen. Kuva: Katariina Rannaste

Iso pussi jauhoa tussahtaa taikinakulhoon. Vaikka työt ovat alkaneet Ståhlbergin leipomossa Lempäälän Tarikantiellä jo aamuyöllä, valmistuu aamupäivänkin aikana kakkupohjia ja ruisleipiä usea lavallinen. Valtavaan kiviarinauuniin sujahtaa lukuisia kuivakakkuja.

– Siinä syntyy jäljittelemättömiä tuotteita, toteaa yrittäjä Jari Viskari ylpeyttä äänessään.

Vuodesta 1955 toiminut leipomo Ståhlberg siirtyi viime vuonna uuteen omistukseen. Nyt Jyrki Kantonen vastaa pääsääntöisesti Jari Viskarin kanssa leipomotoiminnasta Marko Lehojärvi rinnallaan. Yrityskumppani Mikko Aartio vastaa Ståhlbergin kahviloiden toiminnasta ja niiden kehittämisestä. 17 vuoden ajan Ståhlbergin yrittäjänä toiminut Jari Viskari on toiminnassa mukana osaomistajana, mutta työtahtia hiljentäen.

– Vaikka yrityskaupat tehtiin viime keväänä, päätimme edetä rauhallisesti. Halusimme sisäistää leipomon toimintatavat ja tuotteet, Lehojärvi selvittää.

Lehojärvi tietää hyvin, mihin on ryhdytty, sillä miehellä on vankka kokemus leipomoalalta. Tällä hetkellä hän toimii osakkaana valkeakoskelaisessa leipomoyrityksessä Hakafood Oy:ssä.

– Emme ole Ståhlbergin palkkalistoilla, mutta haluamme kehittää yritystä. Ståhlbergilla on erittäin hyvä nimi ja maine, ja jos kyse ei olisi Ståhlbergista, emme olisi lähteneet tähän mukaan. Jari ja hänen puolisonsa Pirkko Viskari ovat tehneet kovan työn leipomon eteen. Nyt Jarin ei tarvitse ihan yötä päivää tehdä töitä, Lehojärvi toteaa.

Leipomot tiukilla,
monipuolisuus valtti

Ståhlbergin toimintaa kehitetään Marko Lehojärven mukaan tuomalla uusia tuotteita markkinoille. Lisäksi on tarkoitus perustaa joka vuosi 1–2 uutta kahvilaa Pirkanmaalle lisää. Viimeisin aukesi marraskuussa Tampereelle Kuninkaankadulle.
– Lempäälässä tutkitaan mahdollisuutta siirtyä nykyisestä kahvilasta isompiin tiloihin. Emme missään tapauksessa halua unohtaa Lempäälää. Siksi järjestämme tulevana lauantaina talviriehan, jolla haluamme tuoda esille sitä, että Lempäälä on meille tärkeä piste, toiminnan kivijalka.

Noususuhdannetta tavoitellaan, mutta samalla Marko Lehojärvi tietää, että leipomoala on varsin kilpailtu. Lisäksi raaka-aineiden hinnannousu on pienille toimijoille haaste.

– Raaka-aineet, kuten voi, kerma, hillo ja sokeri ovat viimeisen 3–4 vuoden aikana nousseet huimasti. Jauhojen hinta on noussut varmaan 30 prosenttia. Sen vuoksi mekin olemme joutuneet nostamaan määrättyjen tuotteiden hintoja, Lehojärvi kertoo.

Ståhlbergin kilpailuvalttina Lehojärvi ja Jari Viskari näkevät leipomon omaperäiset tuotteet.

– Pyrimme aitoihin makuihin ja tuomaan perinteisiä, vanhan ajan hyviä tuotteita markkinoille. Moni käyttää esimerkiksi kakuissa tänä päivänä kasvirasvaseoksia, mutta me käytämme yhä kermaa ja voita. Aitoja makuja ja raaka-aineita, Marko Lehojärvi vakuuttaa.

Jari Viskari näkee yrityksen vahvuutena pitkäaikaiset, ammattitaitoiset työntekijät, joista osa on ollut yrityksen palveluksessa yli 30 vuotta ja muutamat peräti 40 vuotta.

– Tilanne olisi myös varmasti erilainen, jos kahviloita ei olisi. Meillä on hyviä, vahvoja kahviloita ja niiden rinnalla vähittäiskauppa, jota pyritään kehittämään eteenpäin. Pienen leipomon voimavara on monipuolisuus, Jari Viskari toteaa.