– Assi on terveyskeskuksen tietotoimisto, Raija Nyström naurahtaa ja jatkaa:
– Kaikki luottavat, että Assilta tulee oikea vastaus. Jos häneltä ei sitä heti löydy, Assi etsii sen, Nyström kehuu.
Kehujen kohde on vaatimattomana.
– Olen aina ajatellut, ettei minulta vie paljoa aikaa käydä jotain asiaa läpi. Olen ollut valmis jakamaan tietoa, mitä minulla on, Assi Viskari toteaa.
Nyt ei tietoa löydy enää yhtä helposti, koska osastonhoitaja Assi Viskarin viimeinen työpäivä Lempäälän terveyskeskuksella oli syyskuussa. Virallisesti hän eläköityy tammikuun 1. päivä.
Takana on 38 vuoden hoitotyön ura Lempäälässä. Viimeiset 10 vuotta Viskari on työskennellyt vuodeosastolla, mutta työvuosien aikana tutuksi ovat tulleet myös avo- ja kotisairaanhoito. Tämän vuoden helmikuusta lähtien hän sijaisti hoitotyön johtajaa ja toimi potilasasiamiehenä.
Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy myönsi Viskarille 13. marraskuuta tunnustuspalkinnon. Hän sai Vuoden esimies -kunniamaininnan.
– Se oli hieno päätös uralle. Olin siitä otettu ja liikuttunut.
Hoitaja ei tee puolesta kaikkea
Hoitotyö on muuttunut kolmessa vuosikymmenessä huomattavasti. Monessa asiassa on Assi Viskarin mukaan menty eteenpäin: hoito terveyskeskuksessa on muuttunut entistä enemmän sairaalan vaatimustason mukaiseksi, lääkehoito on kehittynyt, hoitoajat ovat lyhentyneet ja hoitajien ja laitoshuoltajien hygieniavaatimukset ovat kasvaneet. Listaa voisi jatkaa pitkään. Esiin hän haluaa nostaa edistysaskeleet kuntouttavassa hoitotyössä. Viskari on ansioitunut erityisesti kuntouttavan hoitotyön kehittäjänä.
– 1970 ja -80-luvulla suurin osa potilaista oli pitkäaikaissairaanhoidossa. Jos ihmiseltä murtui lonkka, hän jäi terveyskeskuksen osastolle. Hän ei kotiutunut. Tänä päivänä hoito- ja tutkimusmenetelmät ovat aivan toisentyyppisiä. Asioita pystytään todentamaan ja hoitamaan paremmin.
– Myös asennemuutosta on tapahtunut. Aiemmin potilasta hoidettiin niin, että hoitaja hoiti. Nykyään ajatellaan, että myös potilaan täytyy olla mukana kuntouttamassa itseään eikä hoitaja tee enää potilaan puolesta kaikkea.
Vaatimustaso kasvanut
Kehitys on ollut hyväksi, mutta samalla vaatimustaso on kasvanut. Tekniikkaa on tullut lisää ja kirjaamisen merkitys on tullut entistä tärkeämmäksi. Ihmiset myös kääntyvät herkemmin terveydenhuollon puoleen niin, että asiakkaita riittää. Henkilöstö on kovilla etenkin silloin, kun työtä on paljon ja potilaat ovat vaativaa hoitoa tarvitsevia.
Tällöin korostuu henkilökunnan kouluttamisen, opastamisen ja johtamisen merkitys. Kouluttautumista Viskari pitää tärkeänä. Itse hän on saanut niistä uutta virtaa tekemiseen.
– Suoritin 2000-luvun alussa hallinnon erikoistumiskoulutuksen. Sain siitä paljon. Omaa johtamistapaani olen voinut perustaa pitkään hoitotyön kokemukseeni.
”Täällä pärjätään kyllä”
Terveyskeskuksen remontti oli Assi Viskarille tärkeä asia. Uusien toimitilojen saamista oli odotettu kauan. Viskari oli kolmen vuoden ajan tiiviisti mukana miettimässä siihen liittyviä asioita. Kun remontti valmistui, pitkään kytenyt ajatus eläkkeelle jäämisestä konkretisoitui. Hän näki, että uudella terveyskeskuksella asiat ovat hyvin.
Eläkkeelle Assi Viskari jää hyvillä, mutta haikein mielin. Työpaikka on ollut rakas, liki toinen koti. Asiasta löytyy toki ilonaiheita: eläkepäivillä on vapaus tulla ja mennä.
– Päivällä kotona saatan miettiä, että voiko tämä olla totta. Että voin olla kotona ja tehdä mitä haluan. Olen kuitenkin yli 30 vuoden ajan mennyt seitsemään aamuvuoroon töihin.