Aiemmin oli tavallista, ettei kunnan viranhaltija- ja luottamushenkilöorganisaatio osannut ottaa asukkaita mukaan asioiden suunnitteluun ja valmisteluun. Oli myös tavallista, etteivät asukkaat kokeneet voivansa vaikuttaa asuinkuntansa päätöksentekoon. Nykyään monessa kunnassa kuunnellaan asukkaiden ääntä.
Lempäälässä viime elokuussa käynnistyneen lähidemokratiahankkeen tarkoitus on vuorovaikutuksen lisääminen kuntalaisten ja kuntaorganisaation välillä. Sääksjärvitalolla 14. tammikuuta järjestettyyn asukasiltaan saapui kuitenkin vain viitisen osanottajaa. Illan teeman, sosiaali- ja terveyspalvelujen, olisi luullut kiinnostavan laajaakin yleisöä.
– Ehkäpä tällaiset perinteiset asukasiltatyyppiset tilaisuudet eivät enää nykyisin ole parhaiten toimiva tapa, ja siksi haluaisinkin kuulla kuntalaisilta, mikä olisi, pohti lähidemokratiahankkeen projektisuunnittelija Anna Kulmakorpi.
– Otan myös mielelläni vastaan vinkkejä siitä, kuinka tieto kunnan asukastilaisuuksista, kyselyistä ja osallistumismahdollisuuksista parhaiten saavuttaisi asukkaat. Olemme hankkeen puitteissa jo perustaneet Facebookiin Lempäälän ideapaja -nimisen keskusteluryhmän, jonka tarkoituksena on toimia nimenomaan ideointi- ja keskustelufoorumina.
Asiakkaasta
koppi
Sote-aiheisen illan alustajana Sääksjärvellä toimi sosiaalityön johtaja Sisko Vesander. Lempäälässä on hänen mukaansa erittäin motivoitunutta ja luovaa sosiaalialan henkilöstöä, mutta myös isoja haasteita.
– Lempäälä on muuttovoittoinen kunta, mikä aiheuttaa palvelujen tarpeen kasvua. Täällä on hyvät peruspalvelut, mutta huolta herättävät lapsiperheiden köyhyys ja nuorten työttömyys sekä nuorten lisääntyneet psyykkiset ongelmat. Ja vaikka palveluita on tarjolla runsaasti, pitäisi ne osata kytkeä ehjäksi kokonaisuudeksi. Hyödynnetäänkö esimerkiksi kolmannen sektorin palveluita tarpeeksi? Vesander pohti.
– Uusi sosiaalihuoltolaki asettaa kunnalle velvoitteita, joista sen ei ole mahdollista rahallisesti suoriutua. Esimerkiksi perheiden oikeus kotipalveluihin tulee olemaan haasteellinen asia, sillä rahaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Henkilöstön pitää vain yrittää ottaa jokaisesta asiakkaasta koppi.
Lainsäädännöstä
ruohonjuuritasolle
Uudistuva sosiaali- ja terveysalan lainsäädäntö saattaa kuntalaisesta aiheena tuntua vieraalta, mutta asukasillassa oli mahdollista kysellä konkreettisista, itseä koskettavista aiheista.
– Asukasilloissa on läsnä viranhaltijoita, joilta voi kysyä taustoja, perusteluja ja tietoa kunnan suunnitelmista ja päätöksistä. Facebookin Lempääläiset-ryhmässä käydään kiivasta keskustelua muun muassa uimahallista, liikuntapaikoista ja terveyskeskuksen aukioloajoista, mutta täällä saan virallisia vastauksia kysymyksiini, kommentoi asukasiltaan osallistunut Katja Korpela.
Illan aikana pinnalle nousivat erityisesti vammaispalvelut, vanhuspalvelut ja nuorten mielenterveyspalvelut. Mistä asuntoja nuorille kehitysvammaisille? Minne sijoittaa muistisairas vanhus, kun jonot ovat pitkät joka paikkaan? Miten kunnassa edistetään terveyttä ja hyvinvointia?
Kiinnostusta herätti myös Sininauhan toiminnan jatkuvuus sen jälkeen, kun vanha talo puretaan uuden hammashoitolan tieltä. Facebookissa paljon keskustelua herättänyt aihe, terveyskeskuksen päivystysaikojen supistaminen, sai sekin selityksensä.
– Supistaminen johtuu osaltaan säästösyistä, mutta ennen kaikkea lääkärien itsensä toiveesta, kertoi Lempäälän sosiaali- ja terveysjohtaja Vesa Helin.
Kommentointi on suljettu.