Uusi taksilaki mahdollistaa yrittäjien kasvun ja uudet palvelut järkeville alueille

Tietokirjailija Juha Kuisma otti kantaa taksilakiuudistuksen tuottamiin muutoksin viime viikkoisessa Lempäälän-Vesilahden Sanomissa. Me lempääläiset taksiyrittäjät haluamme hieman oikaista asiavirheitä, sekä tuoda keskusteluun oma näkemyksemme.

Mitä tapahtui kesällä 2018 lakiuudistuksen voimaan astuessa? Suurimmat näkyvät muutokset lakiuudistuksessa oli hinnoittelun, päivystysvelvollisuuden ja määräsääntelyn poistuminen. Meidän puolella toisin sanoen suurin muutos oli, että jatkossa saamme kasvattaa yritystoimintaamme oman tahtomme mukaan, sekä valita itse ”aukioloaikamme”. On tietenkin kurjaa, että pakottavan päivystyksen loputtua, ympärivuorokautinen palvelu heikkeni ja tämän johdosta asiakas joutuu mahdollisesti pettymään hiljaisina aikoina.

Mitä asiakkaan taksipalveluiden ostamiseen tulee, voi asiakas edelleen soittaa vuodesta 1990 toimineeseen ja Lempäälässä palvelleeseen Tampereen Aluetaksiin, jos ei hänellä ole paikallista yrittäjää, jota haluaa tukea. Mikään pakko ei siis ole sähköisiä tilauskanavia käyttää. Tietenkin, jos me lempääläläiset tuemme alueellamme toimivia yrittäjiä, on todennäköistä, että myös palvelut säilyvät ison kaupungin kupeessa sijaitsevassa kotikunnassamme.

Kuisma kertoi ikävästä tilanteesta Elielin aukiolla, ja siellähän se suurin sotku tässä maassa onkin. Taksiasemalle lain mukaan ei saa tulla kuin taksikuvulla varustetut taksit ja siten taksikupu itsessään ei ole laadun tae. Taksiasemalla asiakkaan tarvitsee olla valppaana, minkä auton kyytiin hyppää.

Näissä tilanteissa on aina oven avatessa käytävä kuljettajan kanssa keskustelu hinnasta. Tämä hintavertailu on tietenkin ihan normaalia arkeamme, vaikkakin taksipalvelun ostossa uutta. Ikäväksemme alamme on ollut medialle mieleistä riistaa ja siten me kärsimme siitä asiakkaiden pelätessä ostaa vanhaa tuttua palveluamme. Taksi ei eroa esimerkiksi pizzeriasta millään muotoa, kyllähän me osaamme ostopaikkamme valita nälän yllättäessä kellonajasta riippumatta. Välillä pizzakin saattaa olla pahaa tai pizzeria kiinni.

On luonnollista, että kun suljettu markkina avataan, sinne tulee nopealla tahdilla paljon uusia toimijoita.

Sitten tämä kaikkien lempiaihe, eli Kela-taksi. Tampereen Aluetaksi Oy on välittänyt kyytejä nykyisillä Kelan säännöillä vuodesta 2011. 2018 lain muututtua, Kela ryntäsi ensimmäisenä kilpailuttamaan isoa kuljetusmassaansa ja onnistuikin saamaan säästöt omalle tililleen.

Mitä sitten Kela-taksissa tapahtui: Tampereen Aluetaksi Oy voitti kilpailutuksesta vanhan (Pirkanmaa) alueensa lisäksi myös Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin. Tilausmäärän kasvu yllätti, ja niin välittäjän kapasiteetti kuin järjestelmän kapasiteetti ylitettiin. Tämä oli ikävä tilanne niin yrittäjille kuin varsinkin asiakkaille. Kuisman viittaamaan asiakkaan valinnanvapauteen muutos oli kuitenkin jo tullut vuonna 2011, jolloin asiakkaan yleinen oikeus valita itse taksinsa poistui.

Taksista pitää edelleen löytyä matkan ja ajan mittaamiseen mittalaitedirektiivin mukaiset laitteet. Tähän on oikeastaan kaksi mahdollisuutta, joko perinteinen taksamittari tai mittaaminen tapahtuu taustajärjestelmässä esimerkiksi aplikaatioissa. Toisin sanoen rannekello ja trippimittari eivät ole hyväksyttäviä mittaustapoja.

Taksinkuljettajan paikallistuntemus on myös hyvä keskustelunaihe, joskin sitä on turha käydä, jos käyttää aikaa kuljetusyhtiönsä valintaan.

Uskomme siis, että myös kuluttaja osaa, tai ainakin oppii tekemään omat ostopäätöksensä niin, että hänellä on omiin tarpeisiinsa sopiva taksi tuottamassa palvelua. Tämä kaikki vaatii aikaa. Nyt on kulunut vasta vuosi muutoksesta. Valtakunnallisesti tarkasteltuna muutos ei ole ollut kovin suuri, kun puhutaan normaalista taksikyydistä. Uusi laki parhaimmillaan mahdollistaa yrittäjille kasvun ja uusien palvelumallien syntymisen, niille alueille, missä se on järkevää. Tästä kaikesta hyötyy kuluttaja.

Hyvää kesää kaikille ja muistakaa suosia paikallista yrittäjää!

Mikko Kivelä
Perttu Peltoniemi
Lempäälän taksiautoilijat ry

LUE LISÄÄ AIHEESTA:

Juha Kuisma: Taksiuudistus meni pieleen

”Taksia ei tahdo arkiöisin Lempäälässä saada”