Kunta vastaa: Terveyskeskuksen palvelut eivät ole aina sujuneet niin jouhevasti kuin pitäisi, mutta olemme tehneet parhaamme tässä haastavassa tilanteessa

Lempäälän kunta vastaa viime viikolla julkaistuihin (LVS 12.8.) mielipidekirjoituksiin koskien terveyskeskuksen toimintaa. 

Terveyspalveluissa toimittiin koko kevään ajan kovan paineen alla koronatilanteen myötä. Loppukesä on tuonut myös normaalin palvelutarpeen jälleen esiin. On oikein hyvä, että kaikista terveysasioista huolehditaan – ei vain koronasta.

Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että edelleen miehitämme pandemiavastaanottoa, drive-in -näytteenottoa ja niihin liittyvää valtavaa puhelumäärää sekä lisäksi mukaan ovat tulleet muut terveyspalveluiden toiminnot. Olemme pystyneet hoitamaan koronanäytteenoton vuorokaudessa, vaikka testattavien määrä onkin noussut nelinkertaiseksi. Osittain näiden syiden vuoksi mm. infon aukioloajat ovat rajoitetut. Teemme kuitenkin koko ajan työtä sen eteen, että pystyisimme tarjoamaan palveluita niin hyvin kuin se on mahdollista tänä poikkeuksellisena aikana.

Terveyskeskuksen infon tämän hetkisistä aukioloajoista on tieto nettisivuillamme, mutta on valitettavaa, että tieto ei ole kuntalaisia riittävästi sitä kautta tavoittanut. Aukioloajaksi valikoitiin juuri aamu- ja iltapäivät siksi, että näihin aikoihin kävijöitä on ollut eniten. Kaikki työ mitä työntekijämme tekevät, liittyy kuntalaisten palvelemiseen ja monet niistä vaativat tarkkuutta ja keskittymistä. Tällaisia tehtäviä on vaikea tehdä ilman työrauhaa ja on näin ollen myös asiakkaiden etu, että näihin tehtäviin työrauha pyritään takaamaan.

Olemme tehneet parhaamme tässä haastavassa tilanteessa. Valitettavasti kaikkien kohdalla palvelut eivät kuitenkaan ole sujuneet niin jouhevasti kuin pitäisi. Olemme kovin pahoillamme, että puhelujärjestelmämme ei ole aina toiminut kuten pitäisi ja palveluihin pääsyä on joissain tilanteissa joutunut odottamaan. Poikkeusjärjestelyjen sujuvoittamiseksi kesän ajan molempien terveysasemien ovella olivat ns. aulaemännät ohjaamassa asiakkaita. Heinäkuun lopulla tuntui kuitenkin, että valtaosin ihmiset olivat jo oppineet elämään korona-ajassa, joten luovuimme ko. aulaohjauksesta.

Olemme saaneet viime viikkoina kunnan palautepalvelun kautta palveluistamme myös paljon kiitosta, erityisesti henkilökuntamme joustavuudesta ja ystävällisyydestä kaiken kiireen keskellä. Teemme jatkuvasti parhaamme palveluiden turvaamiseksi tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Uudistuksen myötä uskomme palveluiden haavoittuvuuden vähenevän ja tiiminä työntekijämme pystyvät paremmin tuottamaan tasapuolisia palveluita kaikille kuntalaisille. Uudessa mallissa puhelinaika on lyhyempi, mutta vastaajia on silloin enemmän.

Toivomme, että yhteiskuntamme selättää koronan mahdollisimman pian. Niin kauan, kunnes tavoite on saavutettu, pyydämme yhteisömme ymmärrystä ja tukea henkilöstömme jaksamiselle heidän haastavassa ja tärkeässä työssään. Yhdessä tästäkin selvitään.

Lempäälän kunta

 

Lue lisää:

Lempäälän terveyskeskus, miksi ovet ei aukene meille?

Info kiinni, numeroon ei vastata, eikä ihmisiä näy missään – Lempäälän terveyskeskus on muutoksen tuulissa