Pankkikonttoreiden katoaminen kertoo muutoksesta

OP Tampereen ilmoitus siirtää konttorinsa Lempäälän keskustasta Ideaparkiin herätti ymmärrettävää ärtymystä. Osuuspankki piti sinnikkäimpänä konttoria keskustassa, kilpailijat ovat lähteneet jo aiemmin. Ideaparkiin siirtymisen myötä pankin kassapalvelut loppuvat. Menetys on suuri sellaisia käyttämään tottuneille. Se joukko on kuitenkin pienentynyt koko ajan.

Pankkikonttorit ovat sulkeneet ovensa yksi toisensa jälkeen ja siirtyneet ajanvarauksella toimiviin palveluihin, yleensä kauppojen läheisyyteen. Kyse on suuresta murroksesta ja suurelta osin ymmärrettävää. Fyysisiä pankkipalveluita tarvitaan yhä harvemmin. Valtaosa pankkiasioinnista hoituu verkossa, myös käteisen käyttö on vähentynyt. Käteisen rahan nostamista varten pankkia kätevämpi on automaatti, joita vielä Lempäälän keskustastakin löytyy. Lisäksi käteistä voi usein nostaa nykyisin myös kauppojen kassoilta muiden ostosten yhteydessä.

On selvää, että pelkän laskunmaksu- tai käteisnostoruletin pyörittämiseksi ei nykymaailmassa enää kannata erillisiä palatseja pystyttää, vaikka pankkirakennukset ennen sellaisia olivat. Pankkiasioinnista on tullut arkista ja suurin osa arvostaa pitkiä aukioloaikoja, sekä sujuvaa asiointia muiden kauppa-asiointien osalta. Harvemmin tarvittavat lainaneuvottelut tai vaikka vakuutusjärjestelyt ovat omiaan ajanvarauksella hoidettavaksi. Tällöin asiantuntijan on varattu juuri sinun asioidesi hoitoon.

Teknologian kehitys ja kuluttajien käyttäytyminen ohjaavat aivan oikein myös pankkimaailmaa muuttamaan toimintojaan myös kustannuksiltaan tehokkaasti. Palveluun kuluvan rahan lopulta maksaa aina kuluttaja.

Muutoksen kääntöpuoli on siinä, miten varmistetaan, ettei palveluihin jää väliinputoajia. Itseni kaltaiselle, älykännykkää käyttävälle toimistotyöläiselle digitaaliset palvelut ovat joustavia ja käteviä. Jotenkin on kuitenkin varmistettava, että he, kenellä samanlaista mahdollisuutta ole, löytyy vaihtoehtoinen tapa maksaa laskuja tai hoitaa vakuutusasioita, kohtuuhinnalla.