Ministeri Harakka: Sähköautot ovat pelkkää näpertelyä – Tavoitteena vähentää yksityisautoilua myös maaseudulla. Mutta mikä on realistinen vaihtoehto?

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on kääntänyt kelkkansa, mitä tulee sähköautoihin.

Aiemmin Harakka on puhunut sähköautoilun puolesta ja nähnyt, että Suomen kannattaisi satsata sähköautotekniikkaan valtion tasollakin, koska kysymys on miljardien markkinoista.

Nyt on linja muuttunut. Harakka pitää sähköautoihin siirtymistä pelkkänä näpertelynä.

Liikenne- ja viestintäfoorumissa puhuneen Harakan mukaan tavoitteena ei ole siirtyä päästöttömiin autoihin, vaan vähentää yksityisautoilua riippumatta autojen aiheuttamista päästöistä.

Yksityisautoilua on vähennettävä myös maaseudulla. Tämä on Harakan mukaan mahdollista, jos maaseudulla liikkuvat koulukyydit, kela-taksit, palvelukyydit ja muu yhteiskunnan maksama liikenne saadaan digitaaliselle alustalle, joka sitten tarjoaisi vaihtoehdon yksityisautolle.

Aiheesta on uutisoinut Moottori-lehti verkkosivullaan.

”Paljon on puhuttu myös siitä, millaisen maan hallitus haluaa jättää nuorille. Saanen näin nuorena toivoa, että saan, ja tulevat lapseni saavat, asua maassa, jossa liikkumisen vapaus on säilytetty kaikille. Myös niille, jotka tarvitsevat liikkumiseensa autoa.”
Näin kommentoi Harakan näkemyksiä toimittaja Eetu Kokkonen.

Harakan visio yksityisautoilun vaihtoehdoksi maaseudulla on kieltämättä hutera. Vaikka haaveilulle on aina sijansa, ministeriltä toivoisi realistisempaa otetta.

Kaupunkiseudulla yksityisautoilua on mahdollisuus vähentää, koska kulkijalle on olemassa vaihtoehtoja, mutta ei toki aina.

Yhteiskunnan rattaissa vauhti vain kiihtyy, eikä työpaikoilla, koulussa, lasten päivähoidossa ja harrastuksissa odotella joukkoliikenteen aikataulujen mukaan sukkuloivaa ihmistä.

Jos kaikki lempääläiset asuisivat Tampereentien ja vesilahtelaiset Vesilahdentien varressa, olisi tilanne jossain määrin toinen.