Lempäälän kunta on saanut aluehallintovirastolta luvan kehittää Herralanvirran patoaluetta.
Suunnitelmien mukaan padon pääsisi ohittamaan niin soutuveneillä kuin kanooteilla. Lisäksi virtaan tulisi oma väylä koskimelojille.
Uoman pohjaan on suunniteltu urat, jotka mahdollistaisivat kalojen nousun virtaa ylös kaikilla vedenkorkeuksila.
Viime kesänä tuli kierrettyä Lempäälän keskussaarta niin soutuveneellä kuin kanootilla. Kokemus on varsinkin ensi kertalaiselle huikaiseva. Lempäälän rantojen ja järviluonnon kauneus näyttäytyvät parhaiten vesiltä katsottuna.
Piipahdimme matkalla uimassa ja Kahvila Siirisssa kahvilla. Kanavan sulutus on jännä kokemus sekin. Kanootti on kuin lastu laineilla kanavaan virtaavan veden nosteessa.
Kanootilla lähtöpaikkana oli patoalueen alapuolella sijaitseva laituri ja päätepisteenä Hääkiven veneenlaskupaikka. Sieltä vuokrakanootit nosteltiin takaisin auton kyytiin.
Nyt on kulunut jo toistakymmentä vuotta siitä, kun Lempäälän keskussaaren pääsi kiertämään kanootilla kokonaan ympäri.
Padon ohitusuomassa oli putki, joka mahdollisti padon ohittamisen, kunnes putki poistettiin vaarallisena. Myöskään sen jälkeen ohitusuomaa ei ole saatu muotoiltua turvalliseksi.
Kanoottien ja veneiden pääsy patoalueelle on estetty puomilla.
Koskialueet ovat nyt valtakunnallisesti tunnettuja ja suosittuja kalatuspaikkoja. Jos ohitusuomaa muokataan suunnitelman mukaisesti, se kiinnostaa myös koskimelojia.
Jos vielä keskussaarta päästään joskus kiertämään, se avaisi uusia mahdollisuuksia kanoottien ja veneiden vuokraajille sekä kaikille matkailupalveluille.
Nyt olisi Lempäälällä lupa kaivaa tilaa uusille elilnkeinoille.