Koulusta poisjääminen on kasvava ilmiö Suomessa, joka koskee tuoreen arvion mukaan yli 4 000 yläkouluikäistä nuorta vuosittain.
Henkilökunnan mukaan yleisimpiä syitä ovat oppilaiden psyykkiset oireet ja se, ettei koulu kiinnosta. Koulun sijaan kiinnostus kohdistuu muualle eikä se ole ihme. Ympäristö on nuoren kädessä olevasta kännykästä lähtien täynnä houkuttimia, jotka kilpailevat huomiosta ja ajasta nuoren elämässä.
Muita keskeisiä syitä ovat sairaudet sekä kodin olosuhteen ja sosiaaliset ongelmat koulussa. Monet nuoret jäävät yksin, ilman kaveria tai heitä kiusataan. Opetushallituksen teettämän kartoituksen mukaan yksittäisistä poissaolon syistä yleisin on nuoren sekoittunut vuorokausirytmi sekä ahdistuminen sosiaalisissa tilanteissa koulussa.
Koulunkäynnin ongelmia on yhtä paljon sekä tytöillä että pojilla. Oppimisen vaikeudet, kuten ADHD sekä luku- ja kirjoitustaidon puutteet ovat paljon poissaolevilla nuorilla yleisempiä.
Tampereen kaupunkiseudun kunnat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi ovat saaneet valtionavustusta yhteishankkeelleen sitouttavan kouluyhteisötyön pilotointiin. Hanketta on valmistelu Tampereen seudun Osakkeen seudullisessa yhteistyössä.
Sitouttavan kouluyhteisötyön pilotoinnissa kehitetään toimintamallia, jonka avulla on mahdollisuus puuttua poissaoloihin ja ennaltaehkäistä niiden syitä.
Toimintaa kehitetään kunnissa toteutettavien pilottien kautta. Syntyneiden kokemusten perusteella sitouttava kouluyhteisötyö on tarkoitus laajentaa valtakunnalliseksi toimintamalliksi, jonka avulla lasten ja nuorten pitkittyneitä poissaoloja sekä syrjäytymistä voidaan ehkäistä ennen kuin ongelmat pääsevät kehittymään vakaviksi.
Hankkeen myötä Tampereen kaupunkiseudun kuntiin saadaan lisää kouluyhteisöohjaajia ennaltaehkäisemään poissaoloihin johtavia syitä. Lisäksi kunnissa toteutetaan lasten ja nuorten yhteisöllisyyttä lisääviä tunteja 5.–9.-luokkalaisille.
Seudullista yhteishanketta hallinnoi Lempäälän kunta, Tampereen seudun Osakkeen kautta. Osake on Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalan henkilöstölle suunnattu osaamisen kehittämispalvelu.
Hyvä, että kasvaviin koulusta poissaoloihin mietitään lääkkeitä. Yllätyksenä ei varmasti tule se, että koulukiusaaminen on yhä iso ongelma tai että koulun sijaan jokin muu kiinnostaa enemmän. Koulu kamppailee nuorten huomiosta ja ajatuksista yhä vain viihteellisemmässä ympäristössä.