Luotijuna on huono idea

Kirjoittajan mielestä Kuva: Maria Okkonen

Kirjoittajan mielestä luotijunan sijasta tulisi pohtia pääradan välityskyvyn parantamista. Kuva: Maria Okkonen

Pauli Kiuru (kok.) kirjoitti (L-VS 9.4.), miten valtio rahoittaa pääkaupunkiseudun hankkeita ja laiminlyö Pirkanmaata ja muita maakuntia. Hänen esimerkkinsä ovat nimenomaan päättyvältä eduskuntakaudelta. Ne ovat Kataisen ja Stubbin istuvan hallituksen päätöksiä. Asetelman epäloogisuus ei voi olla herättämättä lukijassa kysymyksiä. Kirjoituksen perusteella maallikko päättelisi, että Kiuru on väärässä puolueessa.

Mutta kirjoituksen jatko paljastaa asioiden oikean laidan. Kiuru esittää ilmeisen tosissaan, että Tampereen ja Helsingin välille tulisi saada luotijunayhteys.

Mietitäänpä vähän. Maailmalla luotijunat kulkevat nopeudella 300 km/h. Sellainen ei pysähdy Tampereen ja Helsingin välillä. Lempäälä, Toijala, Hämeenlinna, Riihimäki jäävät ”hitaiden” junien varaan. Koska Kiuru ei pohdi lisäraiteiden tms. rakentamista mainitsemalleen yhteysvälille, hän ilmeisesti olisi valmis ajattamaan luotijunaa nykyisen junaliikenteen seassa. Se taas karsisi olemassa olevaa junamäärää.

Lopputulos olisi, että Tampereelta matkaan lähteville junankäyttäjille olisi erikoispalvelu, joka hyödyttäisi eniten Helsingin asemaa keskusverkon vahvimpana kaupunkina. Se keskittäisi asioita entisestään Helsinkiin. Tulos olisi juuri sitä, mitä vastaan Kiuru kirjoittaa.

Luotijunan sijasta meidän tulisi pohtia pääradan välityskyvyn parantamista, mikä käytännössä tarkoittaa kolmannen raiteen rakentamista Tampereelta Tikkurilaan. Se tarkoittaa tarkastelun ulottamista laajemmalle välille Seinäjoki- Helsinki, Pirkkalan lentoaseman kytkemistä rautatiehen sekä Tampereen seudun paikallisliikenteen takia neljättä raidetta Toijala-Tampere -välille.

 

Juha Kuisma

kansanedustajaehdokas (kesk.)

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?