Alkoholittomien juomien kysyntä ja valikoima on kasvanut päivittäistavarakaupoissa. Myös Alkoista saa aiempaa monipuolisemmin alkoholittomia tuotteita.

Lempääläläisten alkoholiton suosikkijuoma on vanha tuttu: ”Kaikki eivät halua humaltua.”

Alkoholittomat juomat on sijoitettu Lempäälän keskustan Alkossa kassojen lähelle. Satu Mäkelä siistii hyllyä. Kuva: Ida Nieminen

Alkoholittomat juomat kiinnostavat asiakkaita aiempaa enemmän. Alkoholittomia juomien myynti ja valikoima on kasvanut Lempäälässä kaikkien kolmen päivittäistavaraketjun myymälöissä. Kysyntä on lisääntynyt myös Alkoissa parin viime vuoden aikana, joskin alkuvuonna alkoholittomien tuotteiden myynti laski hieman.

Pirkanmaan Osuuskaupan valikoimapäällikön Jenni Keskisen mukaan alkoholittomat vaihtoehdot kiinnostavat asiakkaita enemmän kuin ennen. Panimot kehittävät koko ajan uusia tuotteita ja tavarantoimittajat nostavat niitä esiin. Samaa mieltä on kauppias Hanna Salminen K-supermarket Kuljun kartanosta.

– Nykyään on olemassa hyvänmakuisia alkoholittomia juomia, mikä on ainakin saattanut kasvattaa innostusta niitä kohtaan. Alkoholiton vaihtoehto valitaan mielellään vaikkapa saunajuomaksi, Salminen sanoo.

Asiakkaat ostavat Lempäälässä alkoholittomista juomista eniten oluita sekä Pirkanmaan Osuuskaupan että Keskon myymälöissä. Alkoholittoman oluen myynti kasvoi keskustan S-marketissa ja Ideaparkin Prismassa viime vuonna 10 prosenttia, ja kasvu jatkuu edelleen tasaisesti. Sale Vesilahdessa ei tapahtunut samanlaista myyntipiikkiä.

 

Lidlistä voi ostaa kahta alkoholitonta olutta ja ajoittain erilaisia muita alkoholittomia juomia. Valikoima on sama Suomen kaikissa myymälöissä. Heinäkuussa Lidleihin rantautuu alkoholittomia siidereitä, viinejä ja uusia oluita. Kaupallinen johtaja Timo Hansio kertoo, että myös Lidlin asiakkaiden kiinnostus alkoholittomia juomia kohtaan on noussut.

Hanna Salmisen mukaan K-Supermarketin asiakkaat ovat oluiden lisäksi varovaisen innostuneita varsinkin kuohuviineistä.

– Alkoholittomien siidereiden, lonkeroiden ja viinien myynti ei ole vielä kasvanut samassa suhteessa alkoholittoman oluen kanssa, mutta näissä kategorioissa onkin vasta nyt alkanut tulla markkinoille uusia alkoholittomia tuotteita. Uskon, että ne luovat kasvua tulevaisuudessa, toteaa puolestaan Pirkanmaan Osuuskaupan valikoimapäällikkö Jenni Keskinen.

Lempäälän Alkojen palvelupäällikkö Satu Mäkelä kertoo, että nimenomaan alkoholittomat kuohuviinit menevät kaupaksi Alkoissa. Viinien lisäksi Alkoista ostetaan perinteisiä miksereitä esimerkiksi boolien raaka-aineiksi.

Mäkelä on työskennellyt Alkon palveluksessa 20 vuotta ja hän on seurannut alkoholittomien tuotteiden suosion kasvua lähietäisyydeltä.

Alko lisäsi alkoholittomien juomiensa tarjontaa vuonna 2015, jolloin ne myös koottiin omaan turkoosiin hyllyynsä. Myynti kaksinkertaistui uudistuksien myötä, ja vuonna 2016 myynti kasvoi edelleen yli 25 prosenttia. Viime vuonna Alko lanseerasi kolme mocktail-juomaa, joihin asiakkaat ovat Mäkelän mukaan alkaneet pikkuhiljaa tutustua.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?