Moision kouluun suunnitteilla jättisuuret ensimmäiset luokat

Me Moision koulun tulevien ensimmäisten luokkien vanhemmat luimme 11.4. rehtori Anssi Lammensalon Wilma-viestinä tullutta tiedotetta täysin tyrmistyneinä. Lammensalo kirjoitti viestissään: ”Tulevan lukuvuoden suunnittelu on käynnistynyt. Tänä lukuvuonna Moision koulussa on viisi esiopetusryhmää, joista tullaan tulevaa lukuvuotta varten muodostamaan neljä ensimmäistä luokkaa. Tulevat ensimmäiset luokat ovat tämän hetken tiedon mukaan n. 24-25 oppilaan luokkia.”

Miksi Lempäälän kunnassa perustetaan näin suuria ensimmäisen luokan opetusryhmiä alueella, jonne kaavoitetaan ja rakennetaan uusia asuntoja jatkuvasti? Kuinka suuriksi opetusryhmät paisuvatkaan? Miten opettajan aika riittää kaikille pienille koululaisille, kun ryhmissä on mukana myös erityisen ja tehostetun tuen oppilaita?

Moni lapsiperhe on muuttanut Lempäälään hyvien palveluiden perässä ja kunta onkin ollut perinteisesti hyvämaineinen koulukunta. Nyt perusopetusta selvästikin ajetaan alas, mennään sieltä, mistä aita on matalin. Tästä osoituksena näyttäisi olevan nyt erityisesti Moision koulun paisuvat ryhmäkoot, tänään 25 lasta per luokka, huomenna jo 30? Tuleeko vastaan niin seinät kuin resurssit opettajien palkkaamisessa?

Me vanhemmat olemme erittäin huolissamme pienten koululaistemme puolesta monestakin syystä. Alaluokilla pitäisi luoda toimintamallit koko koulu- ja opiskeluajalle. Mikäli opiskelu lähtee väärille raiteille isossa ryhmässä jo heti ensimmäiseltä luokalta lähtien, on asiaa vaikea korjata myöhemmin. Suurissa luokissa ujot jäävät jalkoihin ja impulsiiviset erottuvat negatiivisella tavalla vieden opettajan ajan tullakseen huomatuksi. Mitä tapahtuukaan tällöin kaikkien lasten itsetunnolle, minäkuvalle ja koulumotivaatiolle?

Uusi opetussuunnitelma korostaa erityisesti toiminnallisuutta, ryhmätyötaitoja, yhdessä oppimista ja kokemuksellisuutta. Oppilaiden tulisi saada jatkuvasti palautetta oppimisestaan ja työskentelytaidoistaan. Voiko kukaan sanoa käsi sydämellä, että uusi opetussuunnitelma toteutuu 25-30 oppilaan suuressa ryhmässä, jossa oppilaat ovat hyvinkin eritasoisia? Me väitämme, että ei toteudu.

Opettajat eivät ole taikureita, vaikka suomalaiset opettajat alansa huippuammattilaisia ovatkin. Jokainen voi laskea, kuinka monta minuuttia opettajalla on aikaa oppitunnilla jokaista oppilasta kohden, kun osa oppitunnista menee vielä usein mm. välituntikiistojen selvittelyyn. Entä miten huolehditaan siitä, että kukaan ei syrjäytyisi tai tulisi kiusatuksi? On sanomattakin selvää, että suuressa ryhmässä riski syrjäytyä tai tulla kiusatuksi on huomattavasti suurempi kuin alle 20 oppilaan ryhmässä.

Suurryhmissä lapset väsyvät ja opettajat väsyvät, kun meno on hurjaa. Moision koulussa on tälläkin hetkellä lähes 30 oppilaan luokkia. On täysin järjetöntä ja lyhytnäköistä toimintaa Lempäälän kunnalta perustaa näin suuria opetusryhmiä. Ennaltaehkäisy on paljon edullisempaa kuin seurausten hoitaminen jälkeenpäin.

Vaadimme, että Moision kouluun perustetaan ensi syksynä neljän ensimmäisen luokan sijaan viisi ensimmäistä luokkaa, jotta lastemme koulupolun alku olisi turvattu. Odotamme suoraselkäistä toimintaa teiltä, jotka tästä asiasta päätätte.

Pienten koululaisten puolesta,

Kaisa Kuusela-Heinonen

Mika Heinonen

Juha Vuorinen

Anne Jouppi

Jaakko Ristaniemi

Riikka Ristaniemi

Sirena Hartlin

Aki Hartlin

Christa Rannelma

Tanja Pekkanen

Ville Pekkanen

Harri Pentinniemi

Emma Pentinniemi

Jani Sällinen

Taru Leirisola

Lauri Hyytinen

Satu Yliherne

Jeni Rosendahl

Hannu Tervonen

Heini Tervonen

Anne-Mari Mansikka

Niko Mansikka

Aino Sieppi

Hanna Arpalahti

Johanna Salmijärvi

Jaakko Salmijärvi

Krista Siik

Henri Siik

Eeva Forsberg-Mikkonen

Joonas Mikkonen

Niina Selin

Timo Selin

Pirita Perälampi

Minna Karjalainen

Pauliina Eleinen

Marko Eleinen

Sanna Ristonen

Essi Jytilä-Rantanen

Olli-Pekka Rantanen

Tiina Riikonen

Henry Mäkinen

Sanna Holsti

Heikki Holsti

Tiia Lehtinen

Susanna Haavisto

sekä

Moision koulun vanhempainyhdistys

Kommentit (3)

  1. Tarja Arpalahti

    Olen aivan samaa mieltä. Ala-asteella pitäisi olla pienemmät luokat ja miksei ylä-asteellakin. Suuret luokat tahtovat olla rauhattomia. Itse kävin aikanani kouluni suurissa luokissa, ja kyllä henkilökohtaisen opetuksen määrä oli olematon.

  2. Jaskas

    Vetääkö palvontapaikka suurperheitä puoleensa niin vahvasti että täyttyy päiväkodit ja koulut. Piakkoin julma epäsuhta ikärakenteessa kun kymmenlapsisia on kunta pullollaan.

  3. inhorealisti

    Jos rehtori sanoi että 24-25 lapsen luokkia niin miksi keuhkotaan 30 lapsen luokista?Väittäisin lisäksi että isommasta luokasta löytyy helpommin se oma kaveri niin välitunneille kun koulumatkoille kun pienestä ja kaikkihan me tiedämme omasta kouluhistoriasta että oma luokka on oma luokka ja mut rinnakkaisluokat on syystä tai toisesta omia kuppikuntia. En siis näe syytä syrjäytymiselle. Ehkä hedelmällisempää olisikin siis mennä isompiin ryhmiin kahdella opettajalla ja rikkoa luokkien välisiä rajoja.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?