Me Moision koulun tulevien ensimmäisten luokkien vanhemmat luimme 11.4. rehtori Anssi Lammensalon Wilma-viestinä tullutta tiedotetta täysin tyrmistyneinä. Lammensalo kirjoitti viestissään: ”Tulevan lukuvuoden suunnittelu on käynnistynyt. Tänä lukuvuonna Moision koulussa on viisi esiopetusryhmää, joista tullaan tulevaa lukuvuotta varten muodostamaan neljä ensimmäistä luokkaa. Tulevat ensimmäiset luokat ovat tämän hetken tiedon mukaan n. 24-25 oppilaan luokkia.”
Miksi Lempäälän kunnassa perustetaan näin suuria ensimmäisen luokan opetusryhmiä alueella, jonne kaavoitetaan ja rakennetaan uusia asuntoja jatkuvasti? Kuinka suuriksi opetusryhmät paisuvatkaan? Miten opettajan aika riittää kaikille pienille koululaisille, kun ryhmissä on mukana myös erityisen ja tehostetun tuen oppilaita?
Moni lapsiperhe on muuttanut Lempäälään hyvien palveluiden perässä ja kunta onkin ollut perinteisesti hyvämaineinen koulukunta. Nyt perusopetusta selvästikin ajetaan alas, mennään sieltä, mistä aita on matalin. Tästä osoituksena näyttäisi olevan nyt erityisesti Moision koulun paisuvat ryhmäkoot, tänään 25 lasta per luokka, huomenna jo 30? Tuleeko vastaan niin seinät kuin resurssit opettajien palkkaamisessa?
Me vanhemmat olemme erittäin huolissamme pienten koululaistemme puolesta monestakin syystä. Alaluokilla pitäisi luoda toimintamallit koko koulu- ja opiskeluajalle. Mikäli opiskelu lähtee väärille raiteille isossa ryhmässä jo heti ensimmäiseltä luokalta lähtien, on asiaa vaikea korjata myöhemmin. Suurissa luokissa ujot jäävät jalkoihin ja impulsiiviset erottuvat negatiivisella tavalla vieden opettajan ajan tullakseen huomatuksi. Mitä tapahtuukaan tällöin kaikkien lasten itsetunnolle, minäkuvalle ja koulumotivaatiolle?
Uusi opetussuunnitelma korostaa erityisesti toiminnallisuutta, ryhmätyötaitoja, yhdessä oppimista ja kokemuksellisuutta. Oppilaiden tulisi saada jatkuvasti palautetta oppimisestaan ja työskentelytaidoistaan. Voiko kukaan sanoa käsi sydämellä, että uusi opetussuunnitelma toteutuu 25-30 oppilaan suuressa ryhmässä, jossa oppilaat ovat hyvinkin eritasoisia? Me väitämme, että ei toteudu.
Opettajat eivät ole taikureita, vaikka suomalaiset opettajat alansa huippuammattilaisia ovatkin. Jokainen voi laskea, kuinka monta minuuttia opettajalla on aikaa oppitunnilla jokaista oppilasta kohden, kun osa oppitunnista menee vielä usein mm. välituntikiistojen selvittelyyn. Entä miten huolehditaan siitä, että kukaan ei syrjäytyisi tai tulisi kiusatuksi? On sanomattakin selvää, että suuressa ryhmässä riski syrjäytyä tai tulla kiusatuksi on huomattavasti suurempi kuin alle 20 oppilaan ryhmässä.
Suurryhmissä lapset väsyvät ja opettajat väsyvät, kun meno on hurjaa. Moision koulussa on tälläkin hetkellä lähes 30 oppilaan luokkia. On täysin järjetöntä ja lyhytnäköistä toimintaa Lempäälän kunnalta perustaa näin suuria opetusryhmiä. Ennaltaehkäisy on paljon edullisempaa kuin seurausten hoitaminen jälkeenpäin.
Vaadimme, että Moision kouluun perustetaan ensi syksynä neljän ensimmäisen luokan sijaan viisi ensimmäistä luokkaa, jotta lastemme koulupolun alku olisi turvattu. Odotamme suoraselkäistä toimintaa teiltä, jotka tästä asiasta päätätte.
Pienten koululaisten puolesta,
Kaisa Kuusela-Heinonen
Mika Heinonen
Juha Vuorinen
Anne Jouppi
Jaakko Ristaniemi
Riikka Ristaniemi
Sirena Hartlin
Aki Hartlin
Christa Rannelma
Tanja Pekkanen
Ville Pekkanen
Harri Pentinniemi
Emma Pentinniemi
Jani Sällinen
Taru Leirisola
Lauri Hyytinen
Satu Yliherne
Jeni Rosendahl
Hannu Tervonen
Heini Tervonen
Anne-Mari Mansikka
Niko Mansikka
Aino Sieppi
Hanna Arpalahti
Johanna Salmijärvi
Jaakko Salmijärvi
Krista Siik
Henri Siik
Eeva Forsberg-Mikkonen
Joonas Mikkonen
Niina Selin
Timo Selin
Pirita Perälampi
Minna Karjalainen
Pauliina Eleinen
Marko Eleinen
Sanna Ristonen
Essi Jytilä-Rantanen
Olli-Pekka Rantanen
Tiina Riikonen
Henry Mäkinen
Sanna Holsti
Heikki Holsti
Tiia Lehtinen
Susanna Haavisto
sekä
Moision koulun vanhempainyhdistys
Olen aivan samaa mieltä. Ala-asteella pitäisi olla pienemmät luokat ja miksei ylä-asteellakin. Suuret luokat tahtovat olla rauhattomia. Itse kävin aikanani kouluni suurissa luokissa, ja kyllä henkilökohtaisen opetuksen määrä oli olematon.
Vetääkö palvontapaikka suurperheitä puoleensa niin vahvasti että täyttyy päiväkodit ja koulut. Piakkoin julma epäsuhta ikärakenteessa kun kymmenlapsisia on kunta pullollaan.
Jos rehtori sanoi että 24-25 lapsen luokkia niin miksi keuhkotaan 30 lapsen luokista?Väittäisin lisäksi että isommasta luokasta löytyy helpommin se oma kaveri niin välitunneille kun koulumatkoille kun pienestä ja kaikkihan me tiedämme omasta kouluhistoriasta että oma luokka on oma luokka ja mut rinnakkaisluokat on syystä tai toisesta omia kuppikuntia. En siis näe syytä syrjäytymiselle. Ehkä hedelmällisempää olisikin siis mennä isompiin ryhmiin kahdella opettajalla ja rikkoa luokkien välisiä rajoja.